Evaluering af efteråret 2024.

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Evaluering af efteråret 2024.

Indlæg af Funky » 18. dec 2024, 12:54

Eller af første halvsæson med Menno vD som cheftræner, kan man sige. Jeg vil ikke selv lægge ud med en længere evaluering, men blot sige, at jeg giver efteråret vurderingen "klart et pænt stykke over bestået og med tegn på positiv udvikling frem mod foråret". Jeg vil i stedet pege på, at der i kommentariatet generelt ses positivt på AaB's udvikling, med denne udmærkede artikel som eksempel:

https://sport.tv2.dk/fodbold/2024-12-17 ... -har-faaet

Man kan bemærke, at Nordjyskes Simon Ydesen deler den positive opfattelse, men i seneste udgave af Ripodsten også spår, at AaB får problemer i efteråret 2025, hvis ikke ledelsen finder veje til at tilføre flere midler til projektet.

I øvrigt må jeg lige udtrykke min dybe skuffelse over Ripodsten. Afgrundsdybe skuffelse, faktisk.
Nu har man teaset med Simon Ydesens Caribbean Cruise i så lang tid - og så intet, ikke ét ord om det, når endelig han er hjemme foran mikrofonen igen?!?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Frygah
Allstar
Allstar

Re: Evaluering af efteråret 2024.

Indlæg af Frygah » 18. dec 2024, 14:42

Jeg har været en af de mere stærke kritikere af vores strategi og turnaround plan - Eller rettere, hastigheden af ændringerne. Men jeg kan ikke sætte en finger på viljen til at kæmpe, og vi har en enormt dedikeret trup og trænerstab set udefra. Det synes jeg er fedt. Vi har også pointmæssigt klaret det ganske habilt, omend vi måske er lidt heldige med dem under os har fået virkelig få point.

På trods af kampen igår, så er jeg nok ikke helt så begejstret som så mange andre herinde. Jeg synes stadig jeg ser tendenser til for mange personlige fejl, som jeg ikke kan ryste af mig er udtryk for mangel på kvalitet/niveau. Vi har i en stribe kampe mistet point i kampenes døende minutter, og selvom vi spiller godt igår er vi piv-uskarpe, og på trods af vi er foran ender vi med at tabe kampen.

Derudover synes jeg også vores spillestil er noget vaklende. Vi er løbet ind i nogle tæsk, og fair nok vi så må omsadle i visse kampe, men jeg oplever en uafklarethed over vores spillestil, hvilket jeg håber bliver bedre efter pausen. Og så er vores spil enormt hektisk, modsat eksempelvis Silkeborg der i langt højere grad synes at vide hvad de vil når de får bolden (på trods af de så var ringe til det i forgårs). Det er som om det næsten går for stærkt for os, når vi får bolden. Med et par potentielle salg af Widell og Jørgensen har vi i hvert fald en udfordring med hvad der skal ind, afhængig af hvad vores norske lejede spiller kan levere (som jeg så heller ikke ser som en del af vores transferstrategi - Men nu er han her).

Så positiv overrasket, men stadig noget afventende i forhold til projektets holdbarhed og spillertruppens kvalitet på længere sigt, især med realisering af salg som en integreret del af vores strategi.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 19. dec 2024, 09:27

I det lys der hedder, hvad vi har været igennem og hvor vi er lige nu er her efterår mere end godkendt i mine øjne.
Holdet har rykket sig til at spille på Superliganiveau på ret kort tid og man har fået den rette balance i at arbejde i en spillemæssig retning og det nuværende materiale.
Det spillemæssige vil jeg alt i alt give et 7 tal. Et meget nyt hold er blevet kittet godt sammen.

Talentudviklingen er anden vigtig parameter for mig i en tid, hvor vi er fattige og hvor vi har sejlet på dette vigtige område i mange år. Jeg noterer mig positive præstationer ved Davidsen, Bomholt og selvfølgelig Widell, hvor de to førstnævnte på rekord tid har rykket sig til at være Superligaspillere. Omvendt er jeg lidt skuffet over, at vi ikke har set mere fra Oliver Ross endnu, hvor jeg stadig savner han får en fast plads og, at den faste plads ikke er som 9'er. Vi har også set positive indhop fra Noel og derfor ender vi alt i alt på et 7 tal hvad angår talentudvikling.

Indkøb synes jeg har været fornuftigt. Hit/miss raten er cirka hvad man kan forvente og jeg synes man har handlet godt for få penge. Pudel, Jasson og Müller har allerede vist sig som gode Superligaspillere og jeg synes også Diakhite har et fint niveau. Marc Nielsen har ikke shinet so far, men grundet skader og efterslæb vil jeg ikke bare afskrive ham eller dumpe handlen endnu. Der skal dog ske noget positivt i foråret. Andreas Bruus har været sådan lidt so-so. Solidt men uden for alvor at udmærke sig.
Af indkøbene er jeg mest ked af Iredale som godt nok har bidraget med et par scoringer i kampe, der har givet point, men spillemæssigt bare ligner en der ikke kan være med på niveau. Især Lyngbykampen er for mig et billede på, hvor laaaangsomt og tungt han bevæger sig. At han ikke engang skiftes ind mod SIF siger også en hel del. De to unge Jimenez og John må også siges at være en skuffelse. Jeg havde forventet, at i hvert fald en af dem var mere klar til at spille en fast rolle for os. Jimenez har spillet en del, men er for overmatchet so far, men måske han stadig kan nå at få den fysik der skal til.
Derudover trækker det ned, at der ikke blev hentet den 6'er i sommer som vi har brug for. Derfor kan indkøbene ikke blive mere end et 4 tal.

Salg er svært at vurdere. Vi er sluppet af med halvdyre drenge, som ikke præsterede og det er fornuftigt især økonomien taget i betragtning. Jeg har det helt fint med der blev taget afsked med bl.a. Thelander så længe klubben har været helt ærlige overfor ham i forløbet. Det trækker dog op for mig, at man ikke har solgt ud af arvesølvet i Widell og Jørgensen, hvilket nok ville have kostet os tre placeringer i ligaen. Derfor får salgsdelen et bestået fra min side.

Retning er den helt store positive ting for mig. At vi for første gang længe har en klub der bevæger sig i en retning og bakker det op med handling bl.a. ansættelsen af Menno og spillerrekruttering. Der vil jeg gerne give klubben et 10 tal.
Polemiske debattører har ytret, at man spildte et år i første division, men den påstand holder simpelthen ikke. Allerede i foråret spillede man meget mere offensivt for at begynde at indføre ideerne og finde ud af hvem der kunne være med til at spille denne type fodbold. Der så vi f.eks. tydeligt, at et koryfæ som Thelander slet ikke kan stå så højt i banen. Så kan man indvende, at Hiljemark måske ikke stod for så meget af retningen det første halve år i 1 division, men der vil jeg også give klubben den, at det i sådan en periode også bare handler om at skrabe point sammen og få styr på butikken igen. Derfor må det også have været en blessing in disguise at få mulighed for at sælge Hilje og erstatte ham med en træner der et bedre match.
RAUS RAUS SSE!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 23. dec 2024, 17:07

Som oprykker har vi klaret den ganske flot. Vi har en pæn margin til stregen inden foråret. Som AaB er det ikke prangende, men nu er vi nu en gang oprykker.

Vi har på ingen måder spillet som et oprykkerhold, hvor de først henter en del point på gejst for at tabe pusten. Hvilket jeg ser som et klart kvalitetsstempel.

Vi har udviklet en masse spillere, hvilket gør os ret robuste. Problemet er bare, at vi ikke har ret mange spillere som er dominerende på deres plads(forstået på den måde, at de har sat sig tungt på pladsen). Kramer og Mathias Jørgensen er vel de eneste og her bør der nok have været et par stykker mere.

Det gode ved vores placering og vores sparerunde er, at selv om vi skal sælge, så er vi ikke der, hvor vi behøver at sælge(som jeg ser det). Det betyder også, at buddene skal være gode for, at vi siger ja.
- FlæskeFrank

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 23. dec 2024, 17:48

FlæskeFrank skrev:
23. dec 2024, 17:07
Som oprykker har vi klaret den ganske flot. Vi har en pæn margin til stregen inden foråret. Som AaB er det ikke prangende, men nu er vi nu en gang oprykker.

Vi har på ingen måder spillet som et oprykkerhold, hvor de først henter en del point på gejst for at tabe pusten. Hvilket jeg ser som et klart kvalitetsstempel.

Vi har udviklet en masse spillere, hvilket gør os ret robuste. Problemet er bare, at vi ikke har ret mange spillere som er dominerende på deres plads(forstået på den måde, at de har sat sig tungt på pladsen). Kramer og Mathias Jørgensen er vel de eneste og her bør der nok have været et par stykker mere.

Det gode ved vores placering og vores sparerunde er, at selv om vi skal sælge, så er vi ikke der, hvor vi behøver at sælge(som jeg ser det). Det betyder også, at buddene skal være gode for, at vi siger ja.
Widell, Kasper Poul og Müller kan du vist godt tage med på den liste over tungt på pladsen. Og Ross af uransagelige årsager. Så det er jo reelt godt halvdelen af holdet.

Men jo, vi mangler nok et par stykker, som er sikre startere (og som også ville være det i 7-9 af de andre klubber) for at oppebære robustheden.
Ædruelighedens stemme

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 23. dec 2024, 19:31

Jeg antager Kasper Poul er Kasper Jørgensen og Bjarne Pudel?!

Når jeg ikke tog f.eks. Müller med, så er det fordi han endnu ikke kan siges at være en åbenbaring. Men han kan afgjort blive det i foråret.

Lidt ligesom Widell. Vi mangler meget at se fra hans side ift. forventningerne - 1 mål og 2 assist i efteråret og 397 rædderlige hjørnespark.

Mit oplæg var ikke om de var trænerens favorit, men alene om de havde sat sig så tungt på pladsen, at alternativet ligeså godt kunne skifte klub. Arnorsson gjorde det i starten af sæsonen på venstreback, og mon ikke Otoa gør det i foråret også?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 23. dec 2024, 22:22

Vigtigst af alt ser vi fremgang i spillet, vi skaber chancer og scorer mål (dog primært mod bund 6) og vi har adskillige gange vendt et nederlag til ét eller tre point. Parametre som vi i høj grad manglede i nedrykningssæsonen, hvor vi var “gode” defensivt, men havde alt for svært ved at skabe chancer. Hvis vi holder på M. Jørgensen og Widell tror jeg at vi klarer frisag relativt sikkert foran Vejle, Lyngby og Sønderjyske.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 27. dec 2024, 14:27

FlæskeFrank skrev:
23. dec 2024, 19:31

Når jeg ikke tog f.eks. Müller med, så er det fordi han endnu ikke kan siges at være en åbenbaring. Men han kan afgjort blive det i foråret.

Lidt ligesom Widell. Vi mangler meget at se fra hans side ift. forventningerne - 1 mål og 2 assist i efteråret og 397 rædderlige hjørnespark.

Mit oplæg var ikke om de var trænerens favorit, men alene om de havde sat sig så tungt på pladsen, at alternativet ligeså godt kunne skifte klub. Arnorsson gjorde det i starten af sæsonen på venstreback, og mon ikke Otoa gør det i foråret også?
Jeg savner at se noget mere fra denne Kasper Poul. Totalt usynlig i kampene efter min mening. Muligvis SSE22’s største fejltransfer so far, dog belaster han vist ikke lønbudgettet så meget.
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 27. dec 2024, 16:51

Funky skrev:
27. dec 2024, 14:27
FlæskeFrank skrev:

Jeg savner at se noget mere fra denne Kasper Poul. Totalt usynlig i kampene efter min mening. Muligvis SSE22’s største fejltransfer so far, dog belaster han vist ikke lønbudgettet så meget.
Det var vel Bælum, der hentede ham. Efter sigende til en pris af 5 mio kr.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 27. dec 2024, 19:21

R Rosenberg skrev:
27. dec 2024, 16:51
Funky skrev:
FlæskeFrank skrev:

Så kan den med lønbudgettet ikke passe.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 28. dec 2024, 11:55

Funky skrev:
27. dec 2024, 19:21
R Rosenberg skrev:
Funky skrev:
FlæskeFrank skrev:

Nej, jeg tvivler på, at han går til en løn som en bankelev.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 28. dec 2024, 12:29

R Rosenberg skrev:
28. dec 2024, 11:55
Funky skrev:
27. dec 2024, 19:21
R Rosenberg skrev:
Funky skrev:
FlæskeFrank skrev:

Nej, jeg tvivler på, at han går til en løn som en bankelev.
Jeg synes at Kasper Jørgensen er en af vores bedre spillere og var i sidste sæson en regulær profil. Det er lidt skuffende at han ikke har kunnet tage niveauet helt med op i Superligaen og levere lidt mål og assist, men jeg synes nu stadig at det meste af tiden er en spiller der gør en positiv forskel. Derfor er han også fast mand på holdkortet. Han er dog dyrt indkøbt og jeg tror også at han render rundt med til en af truppens bedre lønninger. Kontrakten udløber om 1 år og med mindre han er faldet virkelig godt til i Aalborg, så tænker jeg han vil forsøge at tage springet til noget lidt større, som jo var det han jagtede med skiftet fra Lyngby. Kan vi forlænge til en fair løn så håber jeg at det lykkes.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 28. dec 2024, 12:45

Hanga skrev:
28. dec 2024, 12:29
Jeg synes at Kasper Jørgensen er en af vores bedre spillere og var i sidste sæson en regulær profil. Det er lidt skuffende at han ikke har kunnet tage niveauet helt med op i Superligaen og levere lidt mål og assist, men jeg synes nu stadig at det meste af tiden er en spiller der gør en positiv forskel. Derfor er han også fast mand på holdkortet. Han er dog dyrt indkøbt og jeg tror også at han render rundt med til en af truppens bedre lønninger. Kontrakten udløber om 1 år og med mindre han er faldet virkelig godt til i Aalborg, så tænker jeg han vil forsøge at tage springet til noget lidt større, som jo var det han jagtede med skiftet fra Lyngby. Kan vi forlænge til en fair løn så håber jeg at det lykkes.
Jeg må indrømme at min store drøm er at afhænde Jørgensen for en million euro eller sådan noget til Norge eller Sverige. Det vil overraske mig meget, hvis bedre ligaer er interesserede, selvom man kan håbe nogen har stirret sig blinde på de imponerende 1. divisions stats..

Jeg synes han har store defensive problemer og slår indlæg totalt i blinde. Han er sådan set rimelig målsøgende og kommer i nogle gode dybdeløb, det bliver bare sjældent til noget særligt, fordi hans afleveringer og indlæg fra de brede positioner bliver losset ud i limfjorden. Jeg synes ikke han gør de andre spillere bedre, og er ikke god nok på egen hånd til at vi kan se igennem fingrene med det. Jeg synes langt fra det er vores største problem, men hvis vi kan få penge for ham, synes jeg vi skal tage buddet.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Alexis
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Martin P

Indlæg af Alexis » 28. dec 2024, 14:01

jonas386 skrev:
28. dec 2024, 12:45
Hanga skrev:
Jeg må indrømme at min store drøm er at afhænde Jørgensen for en million euro eller sådan noget til Norge eller Sverige. Det vil overraske mig meget, hvis bedre ligaer er interesserede, selvom man kan håbe nogen har stirret sig blinde på de imponerende 1. divisions stats..

Jeg synes han har store defensive problemer og slår indlæg totalt i blinde. Han er sådan set rimelig målsøgende og kommer i nogle gode dybdeløb, det bliver bare sjældent til noget særligt, fordi hans afleveringer og indlæg fra de brede positioner bliver losset ud i limfjorden. Jeg synes ikke han gør de andre spillere bedre, og er ikke god nok på egen hånd til at vi kan se igennem fingrene med det. Jeg synes langt fra det er vores største problem, men hvis vi kan få penge for ham, synes jeg vi skal tage buddet.
Jeg syntes også han er en kæmpe defensiv risiko. Vi bliver altid overspillet i hans side. Og når han ikke opvejer for det med mål og assist, så er han pt en minus spiller. Fysisk er han helt klasse. Kæmpe motor, stor, hurtig. Lidt som Rasmus Nissen. Men bare ringere.
Kan vi lave et salg på ham så tager jeg gerne imod og smider bruus over på den back

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 28. dec 2024, 17:00

Alexis skrev:
28. dec 2024, 14:01
jonas386 skrev:
Hanga skrev:

Jeg syntes også han er en kæmpe defensiv risiko. Vi bliver altid overspillet i hans side. Og når han ikke opvejer for det med mål og assist, så er han pt en minus spiller. Fysisk er han helt klasse. Kæmpe motor, stor, hurtig. Lidt som Rasmus Nissen. Men bare ringere.
Kan vi lave et salg på ham så tager jeg gerne imod og smider bruus over på den back
Kasper Jørgensen er en jævnt god Superligaspiller, men han er bedst som højre wingback, hvor der er tre stoppere bag ham. Derfor var han naturligvis den bedste højre wingback i 1. div og knapt så god som klassisk højre back i en bedre række.
Jeg ser ham sportsligt som et habilt og fornuftigt valg der, hvor vi er lige nu og med de penge vi har medmindre den kontrakt Bælum har givet ham var helt i skoven. Man kunne dog uden tvivl godt finde en back der var bedre skåret til, hvordan AaB spiller/vil spille, men det er ikke min førsteprioritet at ændre på noget der faktisk virker. Jeg synes hverken Jørgensen har shinet eller er faldet helt igennem.
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 28. dec 2024, 20:39

Alexis skrev:
28. dec 2024, 14:01
jonas386 skrev:
Hanga skrev:

Meget enige i dine betragtninger, jeg har desuden bemærket at han ofte er indblandet i en del film i modstanderens felt og det hader jeg som pesten. Og så skal han holde sig langt væk fra direkte frispark, det er komplet latterligt at han ikke bliver sendt km væk fra det.
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Besvar