Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
FlemmingG
Landshold
Landshold

Re: Økonomitråden

Indlæg af FlemmingG » 6. mar 2025, 21:20

AaBager skrev:
6. mar 2025, 17:50
Apropos at vinde noget igen. Har SSE nogensinde meldt ud, at det er deres ambition med klubben?
Ikke specifikt, så vidt jeg ved. Men de har meldt at de vil være et nationalt top-hold - hvad det så lige dækker over - og at vi skal ud og spille europæisk. For at det kan realiseres, så skal vi vel i top-4 eller vinde pokalen

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Geografisk sted: DK

Indlæg af Halil » 7. mar 2025, 09:10

Gnu skrev:
6. mar 2025, 13:55
calciomania skrev:
6. mar 2025, 12:51
Hvordan blev AaB´s økonomi egentlig så dårlig?

Udgangspunktet i 2014, hvor man vandt guld, var jo rigtigt godt. Der tegnede fremtiden lovende.

Man solgte så en masse spillere, som man skulle tro ville give så mange penge i kassen, at økonomien var sikret i nogle år fremad.

Men i stedet gik det bare tilbage og igen tilbage.

Var AaB dårligt drevet/ledet efter guldet i 2014 og hvordan gik det til, at man klattede så mange penge bort på så kort tid? Uden at man samtidig formåede at holde fast i det sportslige topniveau?

AaB har jo ret stor lokal opbakning og har haft det i årevis, så det undrer mig, at klubben behøver ligge så økonomisk underdrejet, som tilfældet er.

Dog er det sandt, at der samtidig har været stor konkurrence fra Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates. Her har AGF det jo nemmere, da de ikke har et ishockeyhold på højt niveau i Aarhus og deres håndboldhold er jo også et hold, der bare ligger lige over midten af herreligaen og heller ikke har den helt vilde lokale opbakning (de har typisk 1500-2000 tilskuere, mens Aalborg Håndbold har ca. 5000 hver gang). Bakken Bears gør det godt i basket, men er jo heller ingen seriøs konkurrent til AGF. Så i Aarhus løber AGF med langt det meste af den lokale opmærksomhed, mens AaB her i Aalborg reelt ligger i skarp konkurrence med Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates.
AaB har jo aldrig rigtigt været godt kørende økonomisk bortset fra nogle korte perioder her og der. Man har jo fået tilført noget der ligner en halv milliard i diverse kapitaludvidelser og -tilskud over de sidste 30 år uden at det for alvor har rykket noget. Hvis man skal sige det helt kort, så har AaB levet over evne, og når man så har klattet pengene fra sidste kapitaludvidelse væk, har man ladet hatten gå rundt igen.
Stephan Schors og venner fik ret godt styr på butikken rent økonomisk i 2013-2018 perioden.

Og gode sportslige resultater fik Schors også sin ledelse(hvilket utvivlsomt var med til at hjælpe i starten).

Det lignede her der var muligheder for at lægge på økonomisk og sportsligt fra 2013 og frem, men sådan gik det desværre ikke.
Uden Synd Ingen Frelse

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 7. mar 2025, 09:56

Halil skrev:
7. mar 2025, 09:10
Gnu skrev:
calciomania skrev:

Udgangspunktet i 2014, hvor man vandt guld, var jo rigtigt godt. Der tegnede fremtiden lovende.

Man solgte så en masse spillere, som man skulle tro ville give så mange penge i kassen, at økonomien var sikret i nogle år fremad.

Var AaB dårligt drevet/ledet efter guldet i 2014 og hvordan gik det til, at man klattede så mange penge bort på så kort tid? Uden at man samtidig formåede at holde fast i det sportslige topniveau?

AaB har jo ret stor lokal opbakning og har haft det i årevis, så det undrer mig, at klubben behøver ligge så økonomisk underdrejet, som tilfældet er.

Dog er det sandt, at der samtidig har været stor konkurrence fra Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates. Her har AGF det jo nemmere, da de ikke har et ishockeyhold på højt niveau i Aarhus og deres håndboldhold er jo også et hold, der bare ligger lige over midten af herreligaen og heller ikke har den helt vilde lokale opbakning (de har typisk 1500-2000 tilskuere, mens Aalborg Håndbold har ca. 5000 hver gang). Bakken Bears gør det godt i basket, men er jo heller ingen seriøs konkurrent til AGF. Så i Aarhus løber AGF med langt det meste af den lokale opmærksomhed, mens AaB her i Aalborg reelt ligger i skarp konkurrence med Aalborg Håndbold og Aalborg Pirates.
AaB har jo aldrig rigtigt været godt kørende økonomisk bortset fra nogle korte perioder her og der. Man har jo fået tilført noget der ligner en halv milliard i diverse kapitaludvidelser og -tilskud over de sidste 30 år uden at det for alvor har rykket noget. Hvis man skal sige det helt kort, så har AaB levet over evne, og når man så har klattet pengene fra sidste kapitaludvidelse væk, har man ladet hatten gå rundt igen.
Stephan Schors og venner fik ret godt styr på butikken rent økonomisk i 2013-2018 perioden.

Og gode sportslige resultater fik Schors også sin ledelse(hvilket utvivlsomt var med til at hjælpe i starten).

Det lignede her der var muligheder for at lægge på økonomisk og sportsligt fra 2013 og frem, men sådan gik det desværre ikke.
Nej, Schors skulle SATME ud. Fordi: "Tiden er derfor kommet til et øget fokus på udvikling af de kommercielle indtægter i AaB A/S, og vi søger derfor en ny administrerende direktør med sådanne kompetencer".

Hvorfor man hyrede Bælum...
Ædruelighedens stemme

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 7. mar 2025, 10:01

Halil skrev:
Gnu skrev:
calciomania skrev:

Som sagt: Bortset fra korte perioder her og der.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

hje1980
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9230

Indlæg af hje1980 » 7. mar 2025, 11:37

BoT skrev:
6. mar 2025, 14:19
hje1980 skrev:
5. mar 2025, 15:57
BoT skrev:
5. mar 2025, 14:31
Det er jo totalt urealistisk at blive et nationalt tophold og spille europæisk. Vi er i gang med at blive voldsomt distanceret rent økonomisk af top-5 i Danmark, og vi er nu kommet i en situation, hvor nummer 4 på budget-listen, AGF, har et sportsligt budget, der er dobbelt så stort, som vores. Samtidig har de i både Silkeborg, Randers og Viborg skabt nogle veldrevne klubber både sportsligt og økonomisk.

Selvfølgelig må vi gerne have store ambitioner. Vi skal nok bare som fans vænne os endnu mere til, at de ikke bliver opfyldt - og i stedet glæde os over de enkelte sæsoner, hvor vi out-performer økonomien og kan blande os længere fremme.
Jamen så lad os da give op og kaste håndklæder i ringen og indse AaB aldrig vinder noget igen...!!! Jamen er da glad for DU ikke sidder med magten i AaB, for den melding du lige kom med, er da i den grad Allan Gaarde værdi... middelmådighed og uden tro på noget som helst.

Bliver det i morgen AaB er en del af toppen i dansk fodbold - nej
Bliver det work in the park - nej
Bliver det om 3 år - nej

Er det muligt - ja
Kræver det penge - ja (og de kommer over de næste åringer)
Kræver det tid - ja
Kræver det mere tid og tålmodighed end de fleste fans - ja sikkert
Kræver det hårdt arbejde - ja

Det har taget Jacob Nielsen 10 år at få AGF tilbage til hvor de er i dag... og 6 år inden første medalje kom hjem i 2019/20 sæsonen.
Og han kom også til AGF i en tid hvor de lige var rykket ud - og skulle starte med at rydde op inden man kunne bygge på.

Så selvfølgelig kan AaB også komme tilbage! Så nej vi skal ikke vænne os til noget, men støtte klubben og holdet i det lange seje træk tilbage igen.
Jamen så lad mig da moderere mine udsagn en smule: Det er totalt urealistisk inden for de kommende 5-7 år at blive en fast del af toppen i Danmark. Altså med mindre, vi pludselig fordobler vores indtægter og sportslige budget. Er sidstnævnte en mulighed? Selvfølgelig er det det. Men lige nu er der intet, der tilsiger, at vi skulle kunne fordoble vores budget på 5 år. De seneste ti år er vores sportslige budget blevet mindre år efter år.

Betyder det, at den sportslige stab ikke hver eneste uge skal gå på banen med troen på og målet om at vinde den fodboldkamp, holdet skal spille? Selvfølgelig ikke. Og er der nogen chance for, at vi stikker snuden frem et enkelt år og opnår europæisk fodbold? Muligvis. Men er det noget, vi kan regne med? Absolut ikke.
Der er vel heller ingen der har sagt eller forventer AaB bliver en del af toppen med nuværende budget eller spillertrup. OVERHOVEDET...
Ledelsen har jo sagt at dette kræver at der er styr på økonomien og der bliver bygget på - så klubben udvikler sig.

Så hvorfor er det urealistisk inden for 5-7 år at lave en turnaround? Hvad bygger du på dette ikke er muligt...?
Jeg vil vende den om. Hvis ikke det kan lade sig gøre på 5-7 år, så er det bedre at stoppe nu.

En klub af AaB's størrelse (og ja... vi er en af de største klubber herhjemme), skal kunne gøre dette på 3-5 år. Men det tager også ca. den tid... realistisk på 5 år - 3 år hvis man lige er lidt heldig at ramme rigtig med nogle spillere og en tur i Europa på den ene eller anden måde.

De info jeg har fået bekræftet, så ligger der en klar plan for hvert år de næste 5 år. Og der ligger flere penge og venter fra vores ejere, NÅR overlevelsen i første år er sikret. Dette er så også alfa og omega for hele planen!.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 7. mar 2025, 11:46

Tak for lort Unitas
https://bold.dk/fodbold/stillinger/supe ... skuerstraf

100k i bøde til AaB og betinget tilskuerstraf for deres lille “se os, se os, se os” stunt!
RAUS RAUS SSE!

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 7. mar 2025, 11:49

Gnu skrev:
7. mar 2025, 10:01
Halil skrev:
Gnu skrev:
calciomania skrev:

Som sagt: Bortset fra korte perioder her og der.
Jeg er ret sikker på, at Schoors-perioden var første og eneste gang, at vi som aktieselskab har haft styr på driften.

Når vi i andre perioder har leveret overskud, skyldes det mesterskaber eller store spillersalg.

Allerede under Lynge-æraen, forsømte vi investere i at udvilke klubben. Der har været perioder, hvor man kunne have opgraderet på akademi, træningsfaciliter eller scouting. Essentielle parametre, hvor vores konkurrenter mere og mere får os til at ligne en noget der minder om øst- vs vesttyskland.

Jeg var personligt dybt forundret over fyringen af Schoors, men på den anden side hvem vil ikke gerne se AaB som et fast tophold, hvilket krævede store investeringer?

Her peger pilen i sidste ende på en dybt indkompeten bestyrelse, der indsatte den ene hovedløse idiot efter den anden til at sætte sportslig og kommerciel retning.

HVIS man istedet for Bælum, Gaarde og Inge istedet havde hyret typer som Fredberg, Haysen, Jacob Nielsen eller Jan Larsen, så er jeg overbevist om vi sagtens kunne være en veldreven top 6-klub.

Når det er sagt, så er jeg på hje1980s side. Det kan ikke komme som nogen overraskelse for SSE22, at det ser ud som det gør. At de så ikke kommer med en stor forkromet plan hvor hvordan og hvornår det vender, det forstår jeg godt frustrationen og deraf skepsisen over.

Enten er de ligeså uduelige som den forrige ledelse, og klubbens deroute fortsætter, eller også er de ved at lave en turnaround, som går noget langsommere end vi fans synes om.

Faktum er dog, at der blive brug for flere penge snart.

AaBager
1. div
1. div
Favoritspiller: Peter Rasmussen

Indlæg af AaBager » 7. mar 2025, 11:53

Jakobsen skrev:
7. mar 2025, 11:46
Tak for lort Unitas

100k i bøde til AaB og betinget tilskuerstraf for deres lille “se os, se os, se os” stunt!
Det var alle pengene værd! Tænk at få bøder for at skabe noget så smukt. Det er ren idioti.
Legaliser pyro!

Baatnakken
1. div
1. div
Favoritspiller: Prica

Indlæg af Baatnakken » 7. mar 2025, 11:59

AaBager skrev:
7. mar 2025, 11:53
Jakobsen skrev:
Tak for lort Unitas

Det var alle pengene værd! Tænk at få bøder for at skabe noget så smukt. Det er ren idioti.
Betaler du?

AaBager
1. div
1. div
Favoritspiller: Peter Rasmussen

Indlæg af AaBager » 7. mar 2025, 12:04

Baatnakken skrev:
7. mar 2025, 11:59
AaBager skrev:
Jakobsen skrev:
Tak for lort Unitas

Betaler du?
Nej hvorfor skulle jeg dog det? Jeg har ikke tændt blus, jeg synes bare det er smukt og idiotisk at give bøder for.
Legaliser pyro!

Baatnakken
1. div
1. div
Favoritspiller: Prica

Indlæg af Baatnakken » 7. mar 2025, 12:35

AaBager skrev:
7. mar 2025, 12:04
Baatnakken skrev:
AaBager skrev:
Jakobsen skrev:
Tak for lort Unitas

Betaler du?
Nej hvorfor skulle jeg dog det? Jeg har ikke tændt blus, jeg synes bare det er smukt og idiotisk at give bøder for.
Det kan du godt mene, men hvis konsekvensen er kampe uden tilskuere og store bøder, er det idioti at blive ved med at tænde dem

slammer
2. div
2. div
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af slammer » 7. mar 2025, 14:45

Baatnakken skrev:
7. mar 2025, 12:35
AaBager skrev:
7. mar 2025, 12:04
Baatnakken skrev:
AaBager skrev:
Jakobsen skrev:
Tak for lort Unitas

Betaler du?
Det kan du godt mene, men hvis konsekvensen er kampe uden tilskuere og store bøder, er det idioti at blive ved med at tænde dem
Enig og "vi" bliver nødt til at have selvjustits nok til at få det stoppet nu. Udover at det koster klubben penge direkte, så er det skandaløst hvis det også skal føre til manglende opbakning til holdet.

Forestil jer lige at det betyder at vi ikke må have tilskuere til en afgørende kamp om at rykke ned....

Longtimefan
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Nr. Ib

Indlæg af Longtimefan » 7. mar 2025, 15:02

Få nu fat i dem der tænder det og sørg for at de betaler. Der er ingen tvivl om at det ser godt ud. MEN DET ER PISSE ULOVLIGT. Og klubben er ikke i en situation hvor vi har råd til disse bøder og/eller at spille uden tilskuere.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 7. mar 2025, 16:04

Longtimefan skrev:
7. mar 2025, 15:02
Få nu fat i dem der tænder det og sørg for at de betaler. Der er ingen tvivl om at det ser godt ud. MEN DET ER PISSE ULOVLIGT. Og klubben er ikke i en situation hvor vi har råd til disse bøder og/eller at spille uden tilskuere.
Håbløst at give klubben bøder på 100.000kr fordi man synes noget ser fedt ud.
Få noget lovligt til at se fedt ud. Eller tag bøden selv.
Det er ik en byrde klubben har brug for.
og på et år kunne vi have betalt en superliga spiller eller et par udviklingsspillere for de omkostninger -det er ikke det værd.
Det ser fedt ud ja - men konsekvensen er for stor
MEN man må sguda også kunne stoppe at folk får det med ind.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 7. mar 2025, 18:00

Det var en flot tifo, og jeg har ikke noget imod pyro, når det bruges hensigtsmæssigt som i søndags.

Men jeg håber meget, at fanfraktionerne på Vesttribunen fokuserer deres store arbejde på andre tiltag end pyro det næste års tid.

Bøderne er trælse (også selvom jeg tænker, man nok burde kigge i regelsættet efter muligheder for hensigtsmæssig brug af pyro). Men det vil først blive rigtig surt, hvis vi skal undvære Vesttribunens opbakning i én eller flere kampe midt i nedrykningskampen. Den risiko har vi ikke råd til at gamble med.

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 7. mar 2025, 18:05

Der har da også været væsentligt mindre pyro end tidligere, så det tyder på at de (Unitas osv.) er blevet mere selektive efter de nye regler er blevet indført?

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 7. mar 2025, 19:00

Longtimefan skrev:
Er det ikke blot ALMINDELIGT ULOVLIGT?
Ædruelighedens stemme

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 7. mar 2025, 22:13

R Rosenberg skrev:
7. mar 2025, 19:00
Longtimefan skrev:
PISSE ULOVLIGT!!!

Der har været en voldsom nedgang i brugen af pyro på stadion, det ville de fleste med øjne i hovedet kunne se. Det må jo betyde at "se os se os" teenage, voldspsykopat, knallertbanden rent faktisk har en kæmpe kærlighed og respekt for klubben. Hvad de også har, er et enormt engagement, de har 90% del i den fremgang vi ser på stemningen på vesttribunen. De ligger time efter time i sangskrivning, i koordinering på tribunen, i prematch og i tifo. Det er, uanset hvad man mener om pyro, ildsjæle der på ingen måde fortjener at blive omtalt som de bliver af enkelte herinde! Jeg ville aldrig nogensinde bytte den kerne af mennesker der står på vest kamp efter kampen, ud med den bitre flok der sidder i deres fucking sofa herinde kamp efter kamp og leder efter fejl de kan påpege uden selv at bevæge deres røv på stadion!!

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 7. mar 2025, 23:05

RicoBR02 skrev:
7. mar 2025, 22:13
R Rosenberg skrev:
Longtimefan skrev:
PISSE ULOVLIGT!!!

Der har været en voldsom nedgang i brugen af pyro på stadion, det ville de fleste med øjne i hovedet kunne se. Det må jo betyde at "se os se os" teenage, voldspsykopat, knallertbanden rent faktisk har en kæmpe kærlighed og respekt for klubben. Hvad de også har, er et enormt engagement, de har 90% del i den fremgang vi ser på stemningen på vesttribunen. De ligger time efter time i sangskrivning, i koordinering på tribunen, i prematch og i tifo. Det er, uanset hvad man mener om pyro, ildsjæle der på ingen måde fortjener at blive omtalt som de bliver af enkelte herinde! Jeg ville aldrig nogensinde bytte den kerne af mennesker der står på vest kamp efter kampen, ud med den bitre flok der sidder i deres fucking sofa herinde kamp efter kamp og leder efter fejl de kan påpege uden selv at bevæge deres røv på stadion!!
Og alligevel kan de kun præstere et stort romerlys oplyst med deres eget fucking navn. Kom da med et budskab der støtter AaB fremfor at måle diller med andre klubbers knallertbander. De har reelt brugt 100.000 kroner fra AaBs kasse på en stor Unitas Norde reklame fremfor at støtte AaB
RAUS RAUS SSE!

RicoBR02
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Strandli

Indlæg af RicoBR02 » 7. mar 2025, 23:15

Jakobsen skrev:
7. mar 2025, 23:05
RicoBR02 skrev:
7. mar 2025, 22:13
R Rosenberg skrev:
Longtimefan skrev:
PISSE ULOVLIGT!!!

Og alligevel kan de kun præstere et stort romerlys oplyst med deres eget fucking navn. Kom da med et budskab der støtter AaB fremfor at måle diller med andre klubbers knallertbander. De har reelt brugt 100.000 kroner fra AaBs kasse på en stor Unitas Norde reklame fremfor at støtte AaB
Hvis du seriøst mener at det er det eneste de har præsteret på tribunen, så understreger du bare min pointe og så kan jeg ikke tage dig eller dine holdninger seriøst.

Besvar