KongGulerod skrev: ↑23. jun 2026, 11:42
bonanza skrev: ↑23. jun 2026, 09:50
Aldrig har Thomasberg været mindre aktuel for AaB.
Det er en træner der for kort tid siden blev dansk mester, skulle han skifte til en miderklub i 1. divisions? Han ville jo sætte sin karrier på spil hvis han tog jobbet i AaB. Derudover så er Thomasberg 4-4-2 indtil benet. Da han selv spillede var det 4-4-2 i AaB, da han trænede Randers var det 4-4-2 og da han blev mestre med FCM var det 4-4-2.
Jeg har altid sagt at AaBs naturlige form er 4-4-2, men så længe der sidder en eller anden form for trænerstab-esktern magt og bestemmer at AaB skal spille 4-3-3 - så kan jeg ikke se AaB komme tilbage til 4-4-2.
Det er altså noget vrøvl, at AaB’s naturlige form er 4-4-2. Det kan godt være, at den nuværende trup passer bedst til 4-4-2, men det er jo blot et øjebliksbillede. En klub kan aldrig have en “naturlig form”. Det er derimod trupsammensætningen samt trænerstaben, der definerer den mest passende form. Klubben er jo blot et selskab.
Mjaeh både og. 4-3-3 ligger jo f.eks. til FCN fordi de har arbejdet på den måde i 15-20 år så der bliver det jo en selvforstærkende, at det ligger til deres måde at arbejde på både lang- og kortsigtet.
Jeg er dog enig i, at der ikke er noget der ligger specielt til AaBs rodebutik lige nu eller sådan historisk i nyere tid. Bare for at illustrere så er idealopstillingen for de fire mesterhold vel ca. sådan ser her og uden rød tråd
2014
Larsen
Dalle, KEP, T/Lasse, Ahlmann
Kusk, Würtz, Risgård, Thomsen
Jönsson
AK/Jönsson
2008
Zaza
Allan O, Califfen, Olfers, MJ
Augu, Risgård
Nomvethe, Johansson, Ene
Prica/Curth
1999
Jimmy
Priske, Jozo, Bælum, Jessen
Kosten
Andersson, Mini
Ståle
Strandli, Søren Glad
1995
Gill
Boye, Ib, Thorst
Jessen, Kosten, Jens Madsen, Jan P
Mini, Peter Rasmussen
Erik Bo
Jeg vil dog mene, at en spillestil i en eller anden grad godt kan ligge til en klub.
F.eks. passede Zornigers psykopat fodbold ret godt til BIF svinene. Omvendt har en storklub som Arsenal jo skiftet fra "1-0 to the Arsenal", god fodbold under Wenger og nu Artetas kontrolfodbold og være succesfuld i alle tre regimer.
I tilfældet AaBs genopbygning er jeg dog helt enig med dig i, at AaB må starte med de forhånden værende søm og få det bedste ud af det.
Find den spillestil og formation der passer til flest muligt af vores bedste spillere og rekruter så til hullerne.