Køllen I Møllen skrev:
Jeg kan ærlig talt ikke se noget galt i artiklen.
Ingen af dem siger noget kontroversielt eller forkert (bortset fra at Esben Hansen siger at mesterskabet er billigt til salg).
Og, hånden på hjertet, det er jo rigtigt at hvis AaB/Ikast grundet dårlig økonomi er tvunget til at sælge 2-3 profiler har dansk fodbold ikke lige så stor chance for succes i Europa som hvis FCK var mestre og kunne opruste forud for CL-kvalen.
Der er ikke noget jeg hellere vil end gå i struben af de danske medier pga deres københavneri indenfor fodbolden. Men det skal være udfra artikler hvor der rent faktisk er noget københavneri i. Det er der ikke i denne.
Jeg synes, at det er elendig journalistik. Hvor er de kritiske spørgsmål til "eksperterne"? Hvorfor benævner man ikke personerne med det de er: tidl. træner, tidl. fodboldspiller eller evt. medkommentator? Man prøver at give deres udsagn ekstra gyldighed ved at kalde dem eksperter, men Esben Hansen og Peter Graulund er vel ikke mere eksperter end to vilkårlige andre tidligere superligaspillere?
Et mesterskab til AaB kunne jo netop være det, der gjorde at man ikke solgte Kasper Kusk og Nikolaj Thomsen og dermed ville AaB (og dansk fodbold?) blive stærkere end ved alternativet. Det kræver trods alt kun samlet sejr i én kvalifikationsrunde for at være sikret gruppespil (CL eller EL) for den danske mester, hvorfor skulle AaB eller FCM ikke være stærke nok til at slå et hold fra fx Kroatien, Bulgarien, Norge, Sverige, Cypern, Albanien eller Malta sammenlagt?
Hvis FCK er så stærke og rige, hvorfor er det så et problem, hvis der er dem, der skal ud i flest kvalifikationskampe? Hvis målet er at samle så mange point som muligt, giver det vel god mening at sende det bedste hold til den sværeste opgave?
Og som du selv nævner, hvad mener eksperten med "billigt mesterskab"? Er det baseret på antal point som mesteren opnår, antal point som nummer to opnår, det samlede lønbudget for mesteren, den simple kendsgerning at det ikke er FCK, eller noget helt andet?
Hvorfor skal AaB være bedre til at lukke ned og vinde 1-0? Er det simpelthen bare bedre end at vinde 2-1? Min umiddelbare vurdering ud fra kriterierne for placeringerne i superligaen er at sidstnævnte er bedre pga flere scorede mål, men måske fatter en "ekspert" som Graulund ikke hvordan placeringerne i superligaen fastlægges. Skræmmende!
Dette var bare lige, hvad jeg hurtigt kunne komme på at journalisten selvfølgelig burde have stillet af kritiske spørgsmål. Hvis journalisten havde brugt bare et minimum af tid på at forberede sig var der sikkert mange flere. Jeg har fx ikke nogle til Erik Rasmussen fordi jeg er enig med hans punkter, men en professionel journalist burde aldrig lade en ekspert fyre sådan en smøre af uden at komme med kritiske spørgsmål. For mig ligner det at BT benytter "eksperter" til at præsentere avisens synspunkt, hvilket nok havde gjort sig bedre i en leder.