Nicklas Helenius

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Re: Nicklas Helenius

Indlæg af Jesper Schmidt » 25. maj 2016, 23:35

Gamen skrev:
seamann skrev: Endnu et af dine udokumenterede (løn, som du ikke kender) indlæg om Jønsson. Har han tisset på din sukkermad, eller er du bare generelt unuanceret og perfid?
Både EB og BT har angivet en løn til Jönsson der ligger i omegnen 1,5-2 mio. kr.
Jeg kan ikke se hvorfor de skulle være fuldstændigt galt afmarcheret. Men det er selvfølgelig behændigt at gemme sig bag, at medier ikke kan have ret. Du vil sikkert påstå at han går til 500.000, en Opel Insignia og gratis pizza fra Elikas.

Taget i betragtning af at Superligaen er lønførende liga i Skandinavien, og man via både svenske og norske skattelister kan se hvad hjemvendte skandinaviske profiler går til, så er det meget sandsynligt at det er hans egentlige løn. Du må så selv vurdere om du synes han er 1/14 af vores samlede lønbudget værd. Han får mere end den bedst lønnede spiller i Allsvenskan.
For din skyld - selv hvis vi siger han er i den lave ende (1,5 mio.) så er det en voldsom løn i en klub hvis samlede lønbudget (også vurderet ud fra tallene i regnskabet) er det 4. laveste i ligaen.
I flere af de artikler EB har lavet om løn i superligaen, kan jeg huske at de anførte hele den daværende koncerns lønbudget som værende AaB fodbolds lønbudget. Jeg synes godt nok man skal være påpasselig med at se sådanne artikler som sandhedsvidner, især fordi mange af dem bare er clickbait gemt bag Brøndby/FCK overskrifter. Jeg aner ikke om de har ret, der er mulighed for at de har, men bestemt også det modsatte, og det vil komme meget bag på mig hvis mange af tallene er meget andet end, mere eller mindre kvalificerede, gæt. Det er under alle omstændigheder ikke noget jeg mener er så troværdigt, at man bør bygge hele sin holdning til en spillers værdi for klubben på det.

Jeg synes personligt ikke der er en hel masse logik i, at man skulle bruge noget der vel ligner 8-10% af det daværende samlede lønbudget på en spiller som vel ikke engang var skadesfri da man signede ham. Men jeg aner ikke om jeg har ret... det aner jeg heller ikke om du har. Forskellen er bare at du ophøjer det til sandhed, fordi det passer ind i din agenda. Hvis man tager udgangspunkt i de andre argumenter du nævner, så må Ene og Helenius vel få nogenlunde samme løn... der ender godt nok med ikke at være ret meget tilbage til resten, når vi ved at spillere som KEP og Würtz også er blandt de lønførende.

Jeg undrer mig da sådan set også over at det er den eneste spiller i klubben, som du føler det er nødvendigt konsekvent at vurdere i forhold til den påståede lønudgift. Endelig er der vel overhovedet ingen der siger at en eventuel ny kontrakt til Jönsson nødvendigvis vil ligge i samme niveau som den nuværende, alene af den grund at han nu er et par år ældre, og i den periode ikke har vist det niveau alle havde håbet. Jönsson er næppe så eftertragtet en vare som da han blev hentet i første omgang, og der er vel næppe nogen tvivl om at han vil komme til at skulle æde en nedgang fra den nuværende løn, hvad end den så er, i en ny kontrakt.

Gamen

Indlæg af Gamen » 25. maj 2016, 23:54

Jesper Schmidt skrev: I flere af de artikler EB har lavet om løn i superligaen, kan jeg huske at de anførte hele den daværende koncerns lønbudget som værende AaB fodbolds lønbudget. Jeg synes godt nok man skal være påpasselig med at se sådanne artikler som sandhedsvidner, især fordi mange af dem bare er clickbait gemt bag Brøndby/FCK overskrifter. Jeg aner ikke om de har ret, der er mulighed for at de har, men bestemt også det modsatte, og det vil komme meget bag på mig hvis mange af tallene er meget andet end, mere eller mindre kvalificerede, gæt. Det er under alle omstændigheder ikke noget jeg mener er så troværdigt, at man bør bygge hele sin holdning til en spillers værdi for klubben på det.

Jeg synes personligt ikke der er en hel masse logik i, at man skulle bruge noget der vel ligner 8-10% af det daværende samlede lønbudget på en spiller som vel ikke engang var skadesfri da man signede ham. Men jeg aner ikke om jeg har ret... det aner jeg heller ikke om du har. Forskellen er bare at du ophøjer det til sandhed, fordi det passer ind i din agenda. Hvis man tager udgangspunkt i de andre argumenter du nævner, så må Ene og Helenius vel få nogenlunde samme løn... der ender godt nok med ikke at være ret meget tilbage til resten, når vi ved at spillere som KEP og Würtz også er blandt de lønførende.

Jeg undrer mig da sådan set også over at det er den eneste spiller i klubben, som du føler det er nødvendigt konsekvent at vurdere i forhold til den påståede lønudgift. Endelig er der vel overhovedet ingen der siger at en eventuel ny kontrakt til Jönsson nødvendigvis vil ligge i samme niveau som den nuværende, alene af den grund at han nu er et par år ældre, og i den periode ikke har vist det niveau alle havde håbet. Jönsson er næppe så eftertragtet en vare som da han blev hentet i første omgang, og der er vel næppe nogen tvivl om at han vil komme til at skulle æde en nedgang fra den nuværende løn, hvad end den så er, i en ny kontrakt.
Det passer ikke, at man har brugt koncerntal i AaB's tilfælde - og da slet ikke for de nyeste artikler om netop det. Mener også det var dem der havde en dybdegående artikel om AaB's effektive nedskæringspolitik, hvor man bragte lønudgifter i spillertruppen ned fra 60-65 mio. til under det halve på få år.

Jeg forholder mig ikke udelukkende til artiklen, men også til de tilgængelige skattelister fra Norge og Sverige, hvor man kan se hvad det koster at hente en skandinavisk profil hjem fra et udlandsophold.

Al den stund at de øvrige spillere ligger i et passende leje (undtagen Würtz), som ligger med en top-top løn (hvilket qua hans betydning er helt i orden), så er det da ikke underligt at jeg har et skarpt øje på Jönssons løn, da den ligger markant over de andre.
Husk på, at vi sidste + forrige år fik ryddet ud i stort set alle dem der lå med ekstraordinært høje lønninger ifht. deres betydning for holdet. Due, Curth, Augu (der gik markant ned i løn) m. fl.
Jönsson er altså lønmæssigt på højde med en stor profil i alle andre klubber end FCK og Brøndby + til dels FCM. Og det skal han selvfølgelig måles ud fra - særligt når man ser på at vi tilsyneladende har haft svært ved at tilbyde vores spillere med kontraktudløb attraktive kontrakter. Skadet næsten hele første år af kontrakten, på bænken i 3. halvår og nu med svingende indsatser i sidste halvår af kontrakten. Det kalder ikke ligefrem på en forlængelse, når han langt fra har været den nøglespiller han er blevet betalt for at være.

Helenius og Ene var i øvrigt lottokuponer da de blev hentet hjem. Ene havde nærmest ikke spillet sammenhængende i 2 år pga. skader, og Helenius var psykisk hårdt ramt og ville for enhver pris hjem til Aalborg med Line og tvillingerne. Så det er fuldstændig tåbeligt at påstå, at de skulle have været i nærheden af samme lønniveau. Førstnævnte fik vel også lidt ekstra penge med.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 26. maj 2016, 00:35

Gamen skrev:
Det passer ikke, at man har brugt koncerntal i AaB's tilfælde - og da slet ikke for de nyeste artikler om netop det. Mener også det var dem der havde en dybdegående artikel om AaB's effektive nedskæringspolitik, hvor man bragte lønudgifter i spillertruppen ned fra 60-65 mio. til under det halve på få år.

Jeg forholder mig ikke udelukkende til artiklen, men også til de tilgængelige skattelister fra Norge og Sverige, hvor man kan se hvad det koster at hente en skandinavisk profil hjem fra et udlandsophold.

Al den stund at de øvrige spillere ligger i et passende leje (undtagen Würtz), som ligger med en top-top løn (hvilket qua hans betydning er helt i orden), så er det da ikke underligt at jeg har et skarpt øje på Jönssons løn, da den ligger markant over de andre.
Husk på, at vi sidste + forrige år fik ryddet ud i stort set alle dem der lå med ekstraordinært høje lønninger ifht. deres betydning for holdet. Due, Curth, Augu (der gik markant ned i løn) m. fl.
Jönsson er altså lønmæssigt på højde med en stor profil i alle andre klubber end FCK og Brøndby + til dels FCM. Og det skal han selvfølgelig måles ud fra - særligt når man ser på at vi tilsyneladende har haft svært ved at tilbyde vores spillere med kontraktudløb attraktive kontrakter. Skadet næsten hele første år af kontrakten, på bænken i 3. halvår og nu med svingende indsatser i sidste halvår af kontrakten. Det kalder ikke ligefrem på en forlængelse, når han langt fra har været den nøglespiller han er blevet betalt for at være.

Helenius og Ene var i øvrigt lottokuponer da de blev hentet hjem. Ene havde nærmest ikke spillet sammenhængende i 2 år pga. skader, og Helenius var psykisk hårdt ramt og ville for enhver pris hjem til Aalborg med Line og tvillingerne. Så det er fuldstændig tåbeligt at påstå, at de skulle have været i nærheden af samme lønniveau. Førstnævnte fik vel også lidt ekstra penge med.
Jeg kan sige med sikkerhed at jeg har set artikler i både formiddagsbladene og tipsbladet, som brugte koncernens tal i sammenligning med andre klubber, det skete i de sene år, hvor man ikke adskilte de enkelte afdelingers regnskaber i årsregnskabet... uden det nødvendigvis lige har nogen relevans her, udover at sige de ikke altid gør deres arbejde specielt dybdeborende.

Du kalder Ene og Helenius lottokuponer, og det kan du da have en pointe i, men det var Jönsson vel også? Han havde været skadet stort set lige så længe som Ene, var skadet da man indgik aftalen, og havde kun haft en ganske kort periode med fast spilletid i Double sæsonen, efter en lang skadesperiode i Wolfsburg. Selvfølgelig så man et potentiale, men det gjorde man jo også i Ene og Helenius... uden at jeg synes man kan lave en direkte sammenligning, jeg bragte dem blot på banen i forhold til dine tal for hjemvendte profiler i norden iøvrigt.

Jeg afviser da iøvrigt ikke at Jönsson meget nemt kan være blandt de lønførende i AaB, men i mine øjne er det rent gætværk hvad det indebærer, og der er langt fra gæt til de skråsikre "sådan er det" udsagn, som du frembringer som en uimodsigelig sandhed. Jeg afviser ikke at du kan have ret, men jeg anser det altså ikke for så sandsynligt at jeg kan acceptere at det er hævet over enhver tvivl at det er sådan det er... jeg synes faktisk at en del ting taler imod sandsynligheden for det, bl.a. at det har været en ekstremt stor forholdsmæssig udskrivning da man indgik kontrakten, og samtidig ikke hævede lønbudgettet. Så er det rigtigt at man samtidig ophævede med spillere som nok tog en ganske pæn løn, men man havde altså også nogle profilforlængelser som helt sikkert har ikke har været gratis, og man lejede samtidig Ene og Helenius.

Og igen - lad os nu også lige have med i ligningen at AaB skrev kontrakten med en skadet spiller, ikke med en profil i topform. Han spillede 45 min i alt i de sidste 8 kampe i foråret 14, og spillede slet ikke i det efterfølgende efterår. Jönssons værdi blev altså bedømt udfra potentialet, ellers har man dælme ikke gjort sit arbejde ret godt, og eftersom han var skadet har konkurrencen efter al sandsynlighed været nærmest ikke-eksisterende.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime

Indlæg af Jesper Schmidt » 17. jun 2016, 17:44

Jeg har været efter Helenius, og med rette synes jeg, men hvor er det dog en anden Helenius vi ser på indslaget fra AaB TV, end vi så sidste sommer. Han virker rolig, positiv og i balance...meget lovende.

http://www.aabtv.dk/nicklas-helenius-tilbage-i-AaB

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar

Indlæg af Søgaard » 17. jun 2016, 18:16

Jesper Schmidt skrev:Jeg har været efter Helenius, og med rette synes jeg, men hvor er det dog en anden Helenius vi ser på indslaget fra AaB TV, end vi så sidste sommer. Han virker rolig, positiv og i balance...meget lovende.

http://www.aabtv.dk/nicklas-helenius-tilbage-i-AaB
Var lige på vej ind for at skrive det samme, det virker virkelig til at han har fået noget ud af opholdet i Tyskland. Han lyder meget gladere og med selvtillid. Lad os håbe at se ham tilbage i topform her i opstarten.
Aalborg BK 1885!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. jun 2016, 10:10

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/soen ... -attitude/

"Det skal han sige", og alt det der. Men det vidner da om at han har fået lidt af modet tilbage den gode Helenius.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Martino
Allstar
Allstar

Indlæg af Martino » 22. jun 2016, 12:24

Man må i hvertfald ikke glemme at han modsat Jönsson er en dygtig afslutter. Hvis han bliver i efteråret håber jeg han får vist den evne og så er han også ok hurtig hvis vi fortsætter med mere direkte fodbold.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Nicklas Helenius

Indlæg af Pastorius » 22. jun 2016, 12:41

Nøglen til Helenius har alle dage været at give ham kontinuerlig spille tid. Giv ham 5 fulde kampe fra start i ligaen, så har vi ham tilbage.

Han er en spiller der i den grad lever på selvtillid, men ikke trives med at skulle præstere på trods. Så det vil ikke hjælpe at sætte ham stolen for døren eller presse ham.

Man skal kunne leve med han ser lidt lad ud i kampene, som han har gjort alle dage, og give ham ro til at lave lidt kluntede fejl. Kan man ikke det, er der ingen grund til at prøve at få ham igang.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lars Thomsen

Indlæg af raekkeettre » 22. jun 2016, 12:43

jonas386 skrev:http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/soen ... -attitude/

"Det skal han sige", og alt det der. Men det vidner da om at han har fået lidt af modet tilbage den gode Helenius.
De er ved at få styr på kommunikationen, og er mere på forkant nu med de image problemer nogle af spillerne kan løbe ind i. Det er godt stabilt kommunikationsarbejde, hvor de via medierne forsøger at opbygge en goodwill for Helenius. Samtidig er den bedste interne kommunikation den eksterne - så Helenius kan sagtens bruge den her tillidserklæring som AaB melder offentligt ud...

N
1. div
1. div

Indlæg af N » 22. jun 2016, 15:05

Pastorius skrev:Nøglen til Helenius har alle dage været at give ham kontinuerlig spille tid. Giv ham 5 fulde kampe fra start i ligaen, så har vi ham tilbage.

Han er en spiller der i den grad lever på selvtillid, men ikke trives med at skulle præstere på trods. Så det vil ikke hjælpe at sætte ham stolen for døren eller presse ham.

Man skal kunne leve med han ser lidt lad ud i kampene, som han har gjort alle dage, og give ham ro til at lave lidt kluntede fejl. Kan man ikke det, er der ingen grund til at prøve at få ham igang.
Det er ikke så meget hans kluntede fejl der er svære at leve med - det er hans attitude når der er modgang. At stå i en afgørende CL playoff kamp og slå ud med armene fordi man gang på gang render i offside, taler hverken om manglende selvtillid eller form - det er ren og skær mangel på respekt overfor sine omgivelser. Det er sommer, tilbage fra bænken i 2. bundesliga, ny start, alt synes godt - det er mægtig fint han ud af til virker ovenpå men er bange for vi står der igen snart. Har skrevet det før, men tror han har dybereliggende problemer, der trækker ham længere ned end en normal formkrise gør.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 22. jun 2016, 16:51

N skrev:
Pastorius skrev:Nøglen til Helenius har alle dage været at give ham kontinuerlig spille tid. Giv ham 5 fulde kampe fra start i ligaen, så har vi ham tilbage.

Det er ikke så meget hans kluntede fejl der er svære at leve med - det er hans attitude når der er modgang. At stå i en afgørende CL playoff kamp og slå ud med armene fordi man gang på gang render i offside, taler hverken om manglende selvtillid eller form - det er ren og skær mangel på respekt overfor sine omgivelser. Det er sommer, tilbage fra bænken i 2. bundesliga, ny start, alt synes godt - det er mægtig fint han ud af til virker ovenpå men er bange for vi står der igen snart. Har skrevet det før, men tror han har dybereliggende problemer, der trækker ham længere ned end en normal formkrise gør.
Sådan er han, og det har han altid været - også dengang han var rigtig god for os. Det hører med. Jeg synes det er vigtigere at han er en trussel som modstanderne er nødt til at regne med, end at fans og medspillere er vilde med hans kropsprog, men hvis man har det anderledes i AaB, så skal man finde en anden angriber.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Uldahl
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Indlæg af Uldahl » 22. jun 2016, 21:41

Nøglen til Helenius har alle dage været at give ham kontinuerlig spille tid. Giv ham 5 fulde kampe fra start i ligaen, så har vi ham tilbage.

Meget enig. At han han kan virke lidt lad og opgivende. Slående ud med armene osv. tror jeg ikke man skal ligge så meget i. Han er bare ikke den fandenivoldske type angriber. Han er sgu sin egen. Og har brug for at man tror på ham for at yde sit optimale,og komme tilbage igen.

Heldigvis ser det ud til at opholdet i Tyskland, har givet ham tro på sig selv igen. Dejligt at se. Jeg tror på han nok skal komme tilbage som vores goalgetter igen. Hvis han får chancen, ikke bare en kamp eller 2 men hvor der bliver vist vi tror på ham.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 22. jun 2016, 22:22

Uldahl skrev:
Heldigvis ser det ud til at opholdet i Tyskland, har givet ham tro på sig selv igen. Dejligt at se. Jeg tror på han nok skal komme tilbage som vores goalgetter igen. Hvis han får chancen, ikke bare en kamp eller 2 men hvor der bliver vist vi tror på ham.
Det må han jo gøre sig fortjent til. I sidste sæson fik han vel også 3-4 kampe fra start i sæsonåbningen og spillede hæsligt. Hvis han gør det igen, så sætter vi selvfølgelig Pohl eller Bassogog på banen.

Brugeravatar
Ham der Emil
Allstar
Allstar
Favoritspiller: David Beckham og Martin P
Geografisk sted: 50939

Indlæg af Ham der Emil » 23. jun 2016, 15:17

Er der en som har overværet træningen i dag, og muligvis kan debunke følgende.
Jeg afleverede min kæreste i Frederikshavn, hvorfra hun skulle til Göteborg. Der var en gut, som mindede ekstremt meget om Helenius, dog kunne jeg ikke få et ordentligt syn fra min bil. Kæresten har jeg forsøgt at sætte på sagen, men hun nægter...
Et Hjerte - En Klub

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 23. jun 2016, 15:19

Ham der Emil skrev:Er der en som har overværet træningen i dag, og muligvis kan debunke følgende.
Jeg afleverede min kæreste i Frederikshavn, hvorfra hun skulle til Göteborg. Der var en gut, som mindede ekstremt meget om Helenius, dog kunne jeg ikke få et ordentligt syn fra min bil. Kæresten har jeg forsøgt at sætte på sagen, men hun nægter...
Der er andre fisk i (nord)søen.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar

Indlæg af thomasjn » 23. jun 2016, 15:53

Ham der Emil skrev:Er der en som har overværet træningen i dag, og muligvis kan debunke følgende.
Tjaeh Helenius blev jo rygtet til IFK både sidste sommer og året før så det er vel ikke et utænkeligt skifte. I øvrigt tak for at lancere Lufthavnsrygters lillebror Færgerygter. Dog stiller det jo større krav til debatsidens bemanding, hvis vi både skal have folk i Lufthavnen og på Stena-færgerne.

Gamen

Indlæg af Gamen » 23. jun 2016, 16:06

Det er ikke utænkeligt... Men så skal det være grundet salg af Gustav Engvall. Victor Sköld har ikke gjort noget væsen af sig, og Boman har været en gedigen skuffelse. Stortalentet Karlsson-Lagemyr er for ung. Det efterlader kun Tobias Hysén som klasseangriber.
Ingen tvivl om, at Helenius ville passe ind.

Brugeravatar
Ham der Emil
Allstar
Allstar
Favoritspiller: David Beckham og Martin P
Geografisk sted: 50939

Indlæg af Ham der Emil » 23. jun 2016, 16:15

Gamen skrev:Det er ikke utænkeligt... Men så skal det være grundet salg af Gustav Engvall. Victor Sköld har ikke gjort noget væsen af sig, og Boman har været en gedigen skuffelse. Stortalentet Karlsson-Lagemyr er for ung. Det efterlader kun Tobias Hysén som klasseangriber.
Ingen tvivl om, at Helenius ville passe ind.
Der er jo også Häcken, dog kender jeg ikke deres angriber situation. Evt. er der også to-tre Göteborg klubber i Supperettan - dette er dog tvivlsomt at Helenius vil gå med til.
Et Hjerte - En Klub

Gamen

Indlæg af Gamen » 23. jun 2016, 16:57

Helenius passer slet ikke ind i Häckens spillestil.
Træner Gerhardsson stopper dog, men jeg tror ikke der bliver ændret synderligt på spillestilen.
Ham der Emil skrev:
Der er jo også Häcken, dog kender jeg ikke deres angriber situation. Evt. er der også to-tre Göteborg klubber i Supperettan - dette er dog tvivlsomt at Helenius vil gå med til.

Brugeravatar
Dr. Holst
1. div
1. div
Geografisk sted: 9tuz baby baby

Indlæg af Dr. Holst » 23. jun 2016, 23:20

Helenius var til eftermiddagstræningen og gjorde det rimeligt godt synes jeg. Han har selvtilliden (lige nu) og lavede en del fine mål.

Holgersson kommunikerede meget, havde nogle gode indgreb og var faktisk relativt god med bolden og kom med frem. Virkede også til at have udmærkede opspilsevner.

Meillinger var skuffende. Spillede centralt. Ret anonym og virkede for langsomt tænkende, men man kan håbe han bare skal have banket noget rust af.

Ene, Würtz og Ahlmann skånetrænede.
Al den aktuelle mismod må kanaliseres over i en modstand som kan opbygge og understøtte det vi ønsker at AaB skal være igen og i fremtiden.
Bliv aktiv i https://fanforeningen.dk/alle-indlaeg/

Besvar