Ny Træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Johansson

Re: Ny Træner

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 15. nov 2020, 01:13

BoT skrev:
15. nov 2020, 00:39
Hamrén rykkede os som klub op i en anden liga i forhold til professionalisme. Det var det, det var hans styrke. Rent taktisk bragte han ikke noget ekstraordinært.

Pt. Er vi et helt andet sted i forhold til professionalisme, og Hamrén vil ikke kunne rykke os på det punkt.

Han har ikke trænet et klubhold i ti år, og havde det ikke været for hans AaB-historik, havde ingen foreslået ham.

Han kan kun skuffe.
Jeg kan kun tilslutte mig det du skriver. Der er en tid for alting og det er også derfor at jeg ikke tror at Hamrén og/eller Kuhn vender tilbage.

Nu gætter jeg men min formodning er at Hamrén ikke længere ønsker at være cheftræner og ja han vil næsten kun kunne skuffe ved en tilbagevenden

Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Indlæg af Julgranen » 15. nov 2020, 09:25

BoT skrev:
Hamrén rykkede os som klub op i en anden liga i forhold til professionalisme. Det var det, det var hans styrke. Rent taktisk bragte han ikke noget ekstraordinært.

Pt. Er vi et helt andet sted i forhold til professionalisme, og Hamrén vil ikke kunne rykke os på det punkt.

Han har ikke trænet et klubhold i ti år, og havde det ikke været for hans AaB-historik, havde ingen foreslået ham.

Han kan kun skuffe.
Det er noget vrøvl, Bo.

Rent taktisk var det en anden tid, hvor 4-4-2 og 4-4-1-1 var meget typisk, og 4-3-3 trænere som Zdenek Zeman nærmest var skræmmebilledet. Der er sket meget med fodbolden på 12-15 år, og ligeledes med træneres faglige udvikling.

Ifht. hvad både Lynge og Inge tilkendegiver om manden og hans evner, så kan han næsten ikke undgå at være med i opløbet. Det handler om mange andre ting end professionalismen, bl.a. faglighed, personlighed og hans evner som (medinddragende) leder.

Jeg hører meget gerne, hvem du mener er mere oplagt?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 15. nov 2020, 09:33

BoT skrev:

Her er jeg helt uenig. Selvfølgelig har Hamrén da også rykket sig takket være de erfaringer han har gjort sig med Rosenborg samt det svenske og islandske landshold. Han kan bringe en helt anden international erfaring med sig.

Og så er hans CV da vanvittigt stærkt ift. et job i AaB - også de sidste 10 år.

AaB har lige nu en trup med mange ældre, erfarne og profilerede spillere og knapt så mange talenter. Opgaven må være at få de spillere til at ramme en præstationsmæssig top samtidig med at man kører den næste generation frem. Den opgave vil Hamrén være perfekt til i min verden.

Brugeravatar
emenike
Landshold
Landshold

Indlæg af emenike » 15. nov 2020, 10:13

Ikke fordi at jeg mener Hamrén vil være et dårligt valg på nogen måde, men har folk taget hans alder med i betragtningen? Han er trods alt 63 år og en hurtig Google-søgning vil bringe ham op omkring top 3 over ældste cheftrænere i Superligaens historie hvis han skulle blive ansat. Alder er selvfølgelig ikke alt og han kan stadig sagtens have masser at bringe til klubben, men det bliver formentlig ikke en langtidsholdbar løsning i så fald.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 10:21

Julgranen skrev:
15. nov 2020, 09:25
BoT skrev:

Han kan kun skuffe.
Det er noget vrøvl, Bo.

Rent taktisk var det en anden tid, hvor 4-4-2 og 4-4-1-1 var meget typisk, og 4-3-3 trænere som Zdenek Zeman nærmest var skræmmebilledet. Der er sket meget med fodbolden på 12-15 år, og ligeledes med træneres faglige udvikling.

Ifht. hvad både Lynge og Inge tilkendegiver om manden og hans evner, så kan han næsten ikke undgå at være med i opløbet. Det handler om mange andre ting end professionalismen, bl.a. faglighed, personlighed og hans evner som (medinddragende) leder.

Jeg hører meget gerne, hvem du mener er mere oplagt?
Jeg kan ikke se noget fagligt argument i dit indlæg for, at Hamrén skulle kunne rykke AaB nu. Han har som landstræner for et underdog-hold levet på en stringent 4-4-2 med stort fokus på defensiv struktur.

Der er kæmpe forskel på at træne et landshold som Island og et klubhold som AaB. Havde han skiftet Sverige ud med et sammenligneligt hold i Skandinavien - og gjort det godt et par år der, ville det have været noget andet. Men nu har han i to år trænet et landshold, der i stort set alle kampe var undertippet, og som klarede sig på fight og vilje. Altså et Horsens-hold.

Det er en helt anden opgave i AaB i dag, end det var i 2004

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 10:37

Yankee skrev:
15. nov 2020, 09:33
BoT skrev:

Her er jeg helt uenig. Selvfølgelig har Hamrén da også rykket sig takket være de erfaringer han har gjort sig med Rosenborg samt det svenske og islandske landshold. Han kan bringe en helt anden international erfaring med sig.

AaB har lige nu en trup med mange ældre, erfarne og profilerede spillere og knapt så mange talenter. Opgaven må være at få de spillere til at ramme en præstationsmæssig top samtidig med at man kører den næste generation frem. Den opgave vil Hamrén være perfekt til i min verden.
Hvordan har Hamrén rykket sig taktisk og mandskabsmæssigt på en måde, det er relevant for AaB de sidste ti år?

En interessant leg er, om vi også synes, Lars Lagerbäck vil være en vanvittig fed AaB-træner. Han har et endnu vildere internationalt CV, kan også snart stå uden job og har også trænet både Island og Sverige. Jeg ville være meget skeptisk over, om han ville kunne rykke os taktisk og mandskabsmæssigt.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 15. nov 2020, 10:43

BoT skrev:
15. nov 2020, 10:37
En interessant leg er, om vi også synes, Lars Lagerbäck vil være en vanvittig fed AaB-træner. Han har et endnu vildere internationalt CV, kan også snart stå uden job og har også trænet både Island og Sverige. Jeg ville være meget skeptisk over, om han ville kunne rykke os taktisk og mandskabsmæssigt.
Det er da den vildeste stråmand. Lars Lagerbäck har ikke trænet et klubhold siden slut-80'erne!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 10:44

Julgranen skrev:
15. nov 2020, 10:43
BoT skrev:
Det er da den vildeste stråmand. Lars Lagerbäck har ikke trænet et klubhold siden slut-80'erne!
Nå nej. Men Hamrén har jo masser af nylig kluberfaring.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 15. nov 2020, 10:49

BoT skrev:
Yankee skrev:
BoT skrev:

Hvordan har Hamrén rykket sig taktisk og mandskabsmæssigt på en måde, det er relevant for AaB de sidste ti år?

Du nævner jo selv professionalismen. Her er det klart min forventning at Hamrén har lært meget af de sidste 10 år som landstræner for store europæiske navne, heriblandt også to slutrunder med Sverige. Hamrén kommer med en helt anden erfaringspakke end sidst han overtog i AaB og derfor synes jeg ikke det er fair at sige at han ikke kan rykke AaB mere end sidst.

Til sammenligningen med Lars Lagerbäck - ja, han ville da være et helt vildt godt navn at få til AaB.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 15. nov 2020, 11:03

https://www.bt.dk/superligaen/bo-henrik ... indblandet

Bo Henriksen bliver det næppe
.Hvad skal der til for at lokke dig tilbage til trænerjobbet?

»Som jeg har sagt hele tiden, har jeg det lige nu fantastisk med det, jeg laver. Jeg kan ikke forestille mig, at der er noget, der kan få mig tilbage. Det kan jeg ikke. Lige nu har jeg fået ro og tid til at passe på min familie.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 11:32

Yankee skrev:
15. nov 2020, 10:49
BoT skrev:
Yankee skrev:
BoT skrev:

Du nævner jo selv professionalismen. Her er det klart min forventning at Hamrén har lært meget af de sidste 10 år som landstræner for store europæiske navne, heriblandt også to slutrunder med Sverige. Hamrén kommer med en helt anden erfaringspakke end sidst han overtog i AaB og derfor synes jeg ikke det er fair at sige at han ikke kan rykke AaB mere end sidst.

Til sammenligningen med Lars Lagerbäck - ja, han ville da være et helt vildt godt navn at få til AaB.
Jeg mener bare ikke, vi er i en situation, hvor professionalisme er det punkt, vi har brug for at rykke os mest. Her har vi virkelig rykker ud meget de seneste år.

Og lad os kigge på, hvad Hamrén egentlig har opnået u sine landstræner-år.
Med Sverige: kvalificerede sig til to EM-slutrunder. Endte på sidstepladsen i gruppespillet begge gange. Missede to VM-slutrunder. Afleverede Sverige i en skidt forfatning uden nogen plan eller fundament for at rykke sig fra Zlatan-æraen.
Island: missede (på et hængende hår) EM-kvalifikation. Har tabt langt flere gældende kampe, end han har vundet. Er holdet i en bedre eller værre situation nu, end da han overtog??

Men han har da helt klart samlet erfaring. Jeg er bare ikke sikker på, det er den slags erfaring, vi har brug for.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 15. nov 2020, 11:53

BoT skrev:
15. nov 2020, 11:32
Men han har da helt klart samlet erfaring. Jeg er bare ikke sikker på, det er den slags erfaring, vi har brug for.
Og så spørger jeg dig - hvem ville efter din mening være et bedre bud?

Jeg tvivler på, at vi kan få meget bedre end Erik Hamrén - og så endda med dokumenteret stærk kluberfaring.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 15. nov 2020, 11:54

BoT skrev:
Island: missede (på et hængende hår) EM-kvalifikation. Har tabt langt flere gældende kampe, end han har vundet. Er holdet i en bedre eller værre situation nu, end da han overtog??
Som de skriver i islandske medier, så har han været i en meget vanskelig situation hvor mere end halvdelen af start-opstillingen fra de to slutrunder er på vej ud pga. alder, eller karrieremæssigt ned af bakke.
Det er en stor del af forklaringen på resultaterne.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 11:56

Julgranen skrev:
15. nov 2020, 11:53
BoT skrev:

Jeg tvivler på, at vi kan få meget bedre end Erik Hamrén - og så endda med dokumenteret stærk kluberfaring.
Jeg synes faktisk, vi skal lade Peter Feher få en reel chance. Han kender klubben, spillerne, ledelsen og forventningerne. Han har bygget fint videre/på Friis' fine udvikling af holdet, og han er ikke bange for at ændre eller tage konsekvenser. Jeg tror faktisk - hvis han altså gerne vil - at han kan rykke dette hold ret meget.

Jeg er ikke så meget til fals for store navne.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 15. nov 2020, 12:06

BoT skrev:
15. nov 2020, 11:56
Julgranen skrev:
BoT skrev:

Jeg synes faktisk, vi skal lade Peter Feher få en reel chance. Han kender klubben, spillerne, ledelsen og forventningerne. Han har bygget fint videre/på Friis' fine udvikling af holdet, og han er ikke bange for at ændre eller tage konsekvenser. Jeg tror faktisk - hvis han altså gerne vil - at han kan rykke dette hold ret meget.

Jeg er ikke uenig i at Peter Feher skal have chancen. Ikke mindst på baggrund af at han ikke er bange for at "ryste posen" eller ændre på koncept eller holdet. Omvendt er det simpelthen et håbløst argument, at ansætte ud fra at man kender klubben og ledelse og forventninger. Evner man ikke at inkorporere og adopter dette, har man intet at gøre hverken som arbejdsplads eller kommende chef.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 15. nov 2020, 13:10

Jeg kan ikke forestille mig Feher er vores træner længere end til jul. Han virker til at være en uvurderlig nr. 2. Men virker ikke til at være en nr. 1 over længere tid.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 13:25

NIN skrev:
15. nov 2020, 12:06
BoT skrev:
Julgranen skrev:
BoT skrev:

Jeg er ikke uenig i at Peter Feher skal have chancen. Ikke mindst på baggrund af at han ikke er bange for at "ryste posen" eller ændre på koncept eller holdet. Omvendt er det simpelthen et håbløst argument, at ansætte ud fra at man kender klubben og ledelse og forventninger. Evner man ikke at inkorporere og adopter dette, har man intet at gøre hverken som arbejdsplads eller kommende chef.
Jeg kan da på ingen måde se, hvorfor det ikke er en fordel at kende til forventningerne, byen, kulturen og spillerne, hvis man samtidig har de fornødne faglige kvalifikationer og visioner. Min frygt er at få en eller anden helt udefra kommende type ind, fx Morientes, som vist engang har været i spil, som ikke aner noget som helst om byen, klubben, ligaen og ledelsen. Det vil da tage lang tid at opnå kendskab til - tid, der er bedst brugt med at udvikle holdet og spillestilen. Det kan Feher gøre - og har gjort - fra Day one.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 15. nov 2020, 14:06

BoT skrev:
15. nov 2020, 13:25
Det vil da tage lang tid at opnå kendskab til - tid, der er bedst brugt med at udvikle holdet og spillestilen. Det kan Feher gøre - og har gjort - fra Day one.
Jeg mener nu, med al respekt, at det har mere relevans at finde en træner der har noget at byde på, end en klassisk akademitræner som er en fremragende teoretiker, men efter sigende skulle have været helt håbløs i Helsingør, og ikke har skyggen af slagkraftig erfaring ifht. at være cheftræner på øverste niveau.

At du snakker om at kunne byde ind med faglighed, og så hellere ser en træner der nærmest ikke har skyggen af cheftrænererfaring, og har ry for at være Kuhn nummer 2. En flink mand, men uden den pondus der kræves af en cheftræner.

Vi taler også om spillertiltrækning, og talenttiltrækning - her trækker det voldsomt op med et etableret navn.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Indlæg af NIN » 15. nov 2020, 14:23

BoT skrev:
NIN skrev:
15. nov 2020, 12:06
BoT skrev:
Julgranen skrev:
BoT skrev:

Jeg kan da på ingen måde se, hvorfor det ikke er en fordel at kende til forventningerne, byen, kulturen og spillerne, hvis man samtidig har de fornødne faglige kvalifikationer og visioner. Min frygt er at få en eller anden helt udefra kommende type ind, fx Morientes, som vist engang har været i spil, som ikke aner noget som helst om byen, klubben, ligaen og ledelsen. Det vil da tage lang tid at opnå kendskab til - tid, der er bedst brugt med at udvikle holdet og spillestilen. Det kan Feher gøre - og har gjort - fra Day one.
Der er en kæmpe forskel på at det ikke er en bagdel til at det skal fremhæves som et kæmpe plus. Var dette et faktum, skulle man jo kun rekruttere internt i virksomheder, hvad jeg kan fortælle dig, langt fra er tilfældet. Der ud over må det jo putte Hamren i føresædet blandt udefrakommende trænerene da han kender AaB indefra og endda ved hvad det kræver at skabe et vinderhold ud fra klubbens og byens potentiale.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar

Indlæg af BoT » 15. nov 2020, 14:43

Julgranen skrev:
15. nov 2020, 14:06
BoT skrev:
Det vil da tage lang tid at opnå kendskab til - tid, der er bedst brugt med at udvikle holdet og spillestilen. Det kan Feher gøre - og har gjort - fra Day one.
Jeg mener nu, med al respekt, at det har mere relevans at finde en træner der har noget at byde på, end en klassisk akademitræner som er en fremragende teoretiker, men efter sigende skulle have været helt håbløs i Helsingør, og ikke har skyggen af slagkraftig erfaring ifht. at være cheftræner på øverste niveau.

At du snakker om at kunne byde ind med faglighed, og så hellere ser en træner der nærmest ikke har skyggen af cheftrænererfaring, og har ry for at være Kuhn nummer 2. En flink mand, men uden den pondus der kræves af en cheftræner.

Vi taler også om spillertiltrækning, og talenttiltrækning - her trækker det voldsomt op med et etableret navn.
Men hvad er det du mener, Hamrén har at byde på? Hvad har han reelt præsteret de sidste ti år?

Besvar