Krisen og nedrykningsspøgelset - mest for bitre debattører

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Krisen og nedrykningsspøgelset - mest for bitre debattører

Indlæg af Julgranen » 27. mar 2021, 13:34

Klaus skrev:
27. mar 2021, 13:26
Julegranen> Nu har du flere steder beskrevet Lucas Andersens store betydning. Jeg er enig i, at han er en fantastisk spiller. Men i denne sæson har han spillet 10 kampe. Lavet 0 mål og 1 assist. Så jeg tænker lidt, at det vil være fair at sige, at han også har underpræsteret.

Hvor har du i øvigt fundet den statistik, der siger vi producerede færre chancer med højt pres?
Superliga.dk. - der kan du trække chancer skabt, og se for hver runde. Så selvom det så ud af mere, så skabte Friis med sin 3-5-2 mindre end de hold vi gerne vil sammenligne os med, udover når han fik hjælp af spillere med kvalitet.

Lucas' reelle output ændrer ikke på, at han skabte 1,6 chance pr. kamp indtil han blev skadet på ny, hvorfor han havde ligget nummer 1 på vores liste over mest chanceskabende spillere denne sæson hvis han havde fortsat sin form.
Det samme hvis du ser på Hiljemark - 8 chancer skabt på 6 kampe. Det er et tal som kun Kusk og Lucas overgår, hvis vi ser på chancer pr. kamp. Og det er altså hvad Cifuentes mangler. Spillere der har aktioner med kvalitet. Dem er der alt, alt for få af hvis vi ser på resten af holdet, udover i glimt.

Det er helt korrekt, at vi producerede en del store chancer under 3-5-2 perioden (takket være Lucas, Kusk og Ahlmann), men generelt på chancer skabt så halter vi alvorligt efter de hold vi gerne vil sammenligne os med.
Jeg er enig i, at vi under begge trænere har lidt under manglende afslutningskvalitet. En kamp som den først på sæsonen mod Horsens skulle vi have vundet 5-0 eller større. Det er og bliver en bunden opgave at finde en afslutter.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Indlæg af Legum Magister » 27. mar 2021, 14:59

R Rosenberg skrev:
27. mar 2021, 09:43
Burde denne trup ikke være bedre end Randers'? Eller Sønderjyske?
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand. Væk er viljen og modet, som spillere som Søren Thorst, Thomas Gaardsøe, Jan Pedersen, Kosten, Skyggen, Würtz, Risgaard, Bette Anders og Augo personificerede, og derfor bliver resultatet som oftest, når solen ikke skinner og spillet flyder som det skal, at AaB's spillere ligner forpjuskede snotnæsede drenge, der spiller mod mænd.

Én ting er, at spillestilen ikke sidder i skabet - det kan der være mange årsager til, og det har bestemt ikke hjulpet, at klubben på én sæson har haft 3 forskellige trænere - men det er [indsæt politisk ukorrekte bandeord og "forhånende" betegnelser] ikke godt nok, at der ikke kæmpes til sidste blodsdråbe. (I den sammenhæng er det meget sigende, at AaB, med 243, har næstfærrest strafpoint af klubberne i Superligaen.)

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 27. mar 2021, 16:16

Julgranen skrev:
27. mar 2021, 13:08
Hanga skrev:
27. mar 2021, 12:37
Her var Patrick Olsen i øvrigt vigtig. Det eneste vi kan vinde på nu er at gøre kampene til slåskampe.
Det der mancrush er du simpelthen nødt til at tage med Patrick Olsen.

Det er fuldstændig hypotetisk at påstå, at Patrick Olsen ville blive en vigtig spiller hvis han var her endnu.
Lucas Andersen var en vigtig spiller, og det aflæste sig både i assists, chanceskabelse og mål, lige siden han ankom til klubben.
Der er ingen statistikker der underbygger, at Patrick Olsen skulle være en vigtigere spiller end f.eks. Iver Fossum, der har leveret mindst ligeså godt på offensive nøgleparametre som Olsen de seneste 2 sæsoner. Eller Kusk der er bedre på langt de fleste parametre end Olsen, trods at Patrick Olsen spiller for et succesrigt AGF-hold.
Det eneste punkt hvor Patrick Olsen skiller sig ud, er de lange skift med kvalitet. Dem mangler vi. Patrick Olsen som type mangler vi ikke, for han havde ikke kunnet hive det her hold op.

I år har han ikke udmærket sig særligt på et godt spillende AGF-hold, hvilket mange AGF-fans også har bemærket hvis du læser rundt på bold.dk eller twitter. Han er blevet bedre de seneste kampe, men får en top 2-løn. Og det lever han ikke op til.
AGF har til gengæld et sammentømret hold, der toppræsterer, som hold. Det er det vi skal arbejde hen imod, for det er ikke Lucas eller Hiljemark der skal redde os ud af det her. Det er holdet der skal knibe ballerne sammen, og stille langt større krav til hinanden. Der laves alt for store personlige fejl, som resultat af sløseri og manglende mod.
Det er nemmere at falde ind på et hold med klart definerede roller, og færre udfald - men det har vi haft store problemer med at tilbyde nyindkøb siden 2014. Hvilket jo altså også tydeligt ses af at vi på intet tidspunkt i grundspillet de senere år har vundet mere end 2 kampe i træk.

Og så er din analyse af AaB's spillestil forkert i min optik, men det er også ret omsonst at diskutere det på et tidspunkt hvor trænerens spillestil ikke har vist sig endnu, og han heller ikke har haft en længere periode til at arbejde den ind. Ligesom Friis' måde at spille på heller ikke kom til udtryk for vi var 1 sæson inde i hans ansættelse. Indtil da blæste den ligeså meget i vinden, hvor vi kunne gå fra en fantastisk udekamp til at blive kørt ud på røv og albuer på hjemmebane.
Men nu ved alle, der har spillet fodbold jo, at statistik kun er én ting. Sådan noget som betydning for holdet, attitude, vilje til at vinde, etc kan man jo ikke finde på superliga.dk.
Og her mangler personer som Patrick Olsen, som havde en fandenivoldskhed, som AaB har manglet i mange år.

Og jeg ved godt, at du ikke tillægger fodboldeksperter nogen som helst betydning, men dén del var netop noget af det, de roste Olsen for. Og så hans samspil med Lucas.

Der er ingen tvivl om, at Lucas er en bedre fodboldspiller, men attituden har han bare ikke heller - det har vi jo også talrige gange set i de kampe han har spillet mellem skadespauser (og bleskift og andre insta-moments).
Ædruelighedens stemme

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 27. mar 2021, 16:17

Legum Magister skrev:
27. mar 2021, 14:59
R Rosenberg skrev:
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand. Væk er viljen og modet, som spillere som Søren Thorst, Thomas Gaardsøe, Jan Pedersen, Kosten, Skyggen, Würtz, Risgaard, Bette Anders og Augo personificerede, og derfor bliver resultatet som oftest, når solen ikke skinner og spillet flyder som det skal, at AaB's spillere ligner forpjuskede snotnæsede drenge, der spiller mod mænd.

Én ting er, at spillestilen ikke sidder i skabet - det kan der være mange årsager til, og det har bestemt ikke hjulpet, at klubben på én sæson har haft 3 forskellige trænere - men det er [indsæt politisk ukorrekte bandeord og "forhånende" betegnelser] ikke godt nok, at der ikke kæmpes til sidste blodsdråbe. (I den sammenhæng er det meget sigende, at AaB, med 243, har næstfærrest strafpoint af klubberne i Superligaen.)
Og dét er jo netop også min anke - som jeg har beskrevet flere gange. Der er for få mænd på dette hold, og det er generelt en stor mangel gennem mange år.
Ædruelighedens stemme

Ibiza Polar

Indlæg af Ibiza Polar » 27. mar 2021, 20:27

Legum Magister skrev:
R Rosenberg skrev:
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand.
Jeg er helt sikker på, at der sidder Randers-fans og SønderjyskE-fans, der udtaler præcis det samme om deres hold. Randers har været et point bedre end os i foråret. SønderjyskE har været ringere, så måske er det ikke lige nu, at man skal hive dem frem som de gode eksempler. SønderjyskE som i øvrigt spillede en ynkelig kamp mod os, hvor vi rent faktisk slog dem på vilje og indstilling - ikke teknisk fodbold.

Men derudover så er der også forskel på spillestil. Vi vil gerne spille teknisk (eller det forventer klubben og fansene af holdet), og når det så ikke sidder i skabet, ja, så ser det sgu tit ynkeligt ud. Randers og SønderjyskE skal spille mere simpelt og fysisk. De har et helt hold, der er samlet om, at de skal spille mere simpelt, direkte og fysisk - og de har gjort det i årevis - og derfor ser det aldrig helt vildt håbløst ud, når de ikke helt rammer dagen - i hvert fald ikke for os, som ikke ser dem spille hver runde.

Vores største udfordring er, i mine øjne, at klubben har defineret en spillestil, som vi nu er i gang med at bede den 3. træner om at komme med sit bud på. Da han så ikke har fået det til at spille efter et par kampe, så ændrer vi fokus, fordi vi skal have nogle point - NU. Vi har brug for kontinuitet. Det er ikke sikkert, at Cifuentes er den rette til at forløse potentialet i klubben, men jeg tror simpelthen ikke, at det hjælper noget som helst at skifte ham ud endnu.

Rykker vi ned - eller ender tæt på at rykke ned - så er det altså i lige så høj grad spillerne, der skal se indad. Der er alt for meget potentiale i den her trup til at det overhovedet skal blive relevant. Jeg håber, at Cifuentes sætter alle sejl ind på at perfektionere sin spillestil, at vi overlever uden frygt, og at han og spillerne kan få ro.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 27. mar 2021, 22:04

Jeg tænker heller ikke en fyring af Cifuentes er løsningen. Men der mangler altså et eller andet i vores setup. Nu har jeg ifølge Julegranen i mindst 27 forskellige tråde brokket mig over vi gik bort fra 3 centerforsvarere og højt pres, så det undlader jeg. Til gengæld tillader jeg mig at hive en anden tidligere brugt kanin op. Hvad med at give Kuhn et tilbud han ikke kan sige nej til som assistenttræner? Måske det kunne være den manglende brik? :innocent:

Legum Magister
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Indlæg af Legum Magister » 27. mar 2021, 23:11

Ibiza Polar skrev:
27. mar 2021, 20:27
Legum Magister skrev:
R Rosenberg skrev:
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand.
Jeg er helt sikker på, at der sidder Randers-fans og SønderjyskE-fans, der udtaler præcis det samme om deres hold. Randers har været et point bedre end os i foråret. SønderjyskE har været ringere, så måske er det ikke lige nu, at man skal hive dem frem som de gode eksempler. SønderjyskE som i øvrigt spillede en ynkelig kamp mod os, hvor vi rent faktisk slog dem på vilje og indstilling - ikke teknisk fodbold.

Men derudover så er der også forskel på spillestil. Vi vil gerne spille teknisk (eller det forventer klubben og fansene af holdet), og når det så ikke sidder i skabet, ja, så ser det sgu tit ynkeligt ud. Randers og SønderjyskE skal spille mere simpelt og fysisk. De har et helt hold, der er samlet om, at de skal spille mere simpelt, direkte og fysisk - og de har gjort det i årevis - og derfor ser det aldrig helt vildt håbløst ud, når de ikke helt rammer dagen - i hvert fald ikke for os, som ikke ser dem spille hver runde.

Vores største udfordring er, i mine øjne, at klubben har defineret en spillestil, som vi nu er i gang med at bede den 3. træner om at komme med sit bud på. Da han så ikke har fået det til at spille efter et par kampe, så ændrer vi fokus, fordi vi skal have nogle point - NU. Vi har brug for kontinuitet. Det er ikke sikkert, at Cifuentes er den rette til at forløse potentialet i klubben, men jeg tror simpelthen ikke, at det hjælper noget som helst at skifte ham ud endnu.

Rykker vi ned - eller ender tæt på at rykke ned - så er det altså i lige så høj grad spillerne, der skal se indad. Der er alt for meget potentiale i den her trup til at det overhovedet skal blive relevant. Jeg håber, at Cifuentes sætter alle sejl ind på at perfektionere sin spillestil, at vi overlever uden frygt, og at han og spillerne kan få ro.
Jeg er enig i, at der er en fundamental forskel i, hvad AaB og klubbens tilhængere forventer, og hvad klubber som Randers og SønderjyskE og deres respektive tilhængere forventer, når det kommer til spillestil. AaB har en selvforståelse, der kræver, at der spilles teknisk god fodbold. Det udelukker bare ikke, at man samtidigt finder 11 spillere med rygrad, så man ikke falder fuldstændig fra hinanden, når man møder lidt modgang.

Jeg tror heller ikke, at det vil være løsningen at afskedige Cifuentes; men man er nødt til at få gjort curlingbørnene i truppen klart, at det her er alvor. De er professionelle fodboldspillere, ikke i skånejob, og der skal ydes en indsats, også når spillet ikke fungerer og når solen ikke skinner og når dommeren er dum og når modstanderne tackler igennem og når mor ikke kan redde en fra vejr/dommer/modspillere. Normalt vil der i det interne hieraki være spillere, som går forrest og lægger linjen; men det er svært at se, hvem det skal være i den nuværende trup (særligt når spillere som Lucas Andersen og Kasper Kusk selv er så langt fra at være alfahanner, som tænkes kan) måske Hiljemark; men det kræver nok at han kommer til at spille kontinuerligt.

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 27. mar 2021, 23:55

Legum Magister skrev:
R Rosenberg skrev:

Bliver det ikke bare sådan en masse løse floskler - "kæmpe til sidste blodsdråbe"? Er der noget som helst, der tyder på, at AaBs spillere ikke "kæmper"? Hvor stor er sandsynligheden for, at man er blevet professionel fodboldspiller i landets bedste række med en fesen indstilling? Rykkede Hobro ned i fjor grundet dårlig indstilling?

I øvrigt er det betegnende, at AaBs mindst slemme kamp i denne sæson blev afviklet på en pløjemark i Vejle, hvor jeg så halvdårligt fodbold på en heldårlig bane med fuldt engagerede spillere. Men der var sgu ingen, der ikke "kæmpede".

Sandheden er den mere ubehagelige, at AaBs spillertrup ikke er særlig god, hvilket er ekstra uheldigt, da vi samtidig har en ny og rådvild træner. Jeg kan ikke se, at vores hold skulle være blot marginalt bedre end OB, Sønderjyske, FCN og Randers.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 28. mar 2021, 00:02

Legum Magister skrev:
27. mar 2021, 23:11
Ibiza Polar skrev:
Legum Magister skrev:
R Rosenberg skrev:

Jeg er enig i, at der er en fundamental forskel i, hvad AaB og klubbens tilhængere forventer, og hvad klubber som Randers og SønderjyskE og deres respektive tilhængere forventer, når det kommer til spillestil. AaB har en selvforståelse, der kræver, at der spilles teknisk god fodbold. Det udelukker bare ikke, at man samtidigt finder 11 spillere med rygrad, så man ikke falder fuldstændig fra hinanden, når man møder lidt modgang.

Jeg tror heller ikke, at det vil være løsningen at afskedige Cifuentes; men man er nødt til at få gjort curlingbørnene i truppen klart, at det her er alvor. De er professionelle fodboldspillere, ikke i skånejob, og der skal ydes en indsats, også når spillet ikke fungerer og når solen ikke skinner og når dommeren er dum og når modstanderne tackler igennem og når mor ikke kan redde en fra vejr/dommer/modspillere. Normalt vil der i det interne hieraki være spillere, som går forrest og lægger linjen; men det er svært at se, hvem det skal være i den nuværende trup (særligt når spillere som Lucas Andersen og Kasper Kusk selv er så langt fra at være alfahanner, som tænkes kan) måske Hiljemark; men det kræver nok at han kommer til at spille kontinuerligt.
Jeg kan ikke få øje på evidens for at det fede er tilfældet. Jeg ser masser af spillere der er villige til at løbe og kæmpe for sagen. Jeg ser nærmere nogle spillere med et mentalt underskud. Dvs. rådvilde spillere med gode tekniske færdigheder, som alligevel ikke formår at ramme en medspiller på 10 meters afstand, eller spillere der tager mange helt forkerte løb i kampene. Og den slags løser man altså bare ikke ved at tale alvorord til spillerne. Den slags løser man ved som træner at have et tydeligt koncept der virker, og ved at kommunikere det med stor tydelighed. Og ud fra den sidste ufede del af dit indlæg tænker jeg vi er enige om løsningen. Det handler først og fremmes om trænere med et tydeligt og brugbart koncept som kan kommunikere det ud til spillerne, men derudover om at have spillere der i kampens hede kan gå forrest. Enten ved at dirigere spillerne rundt på banen (Hilje), eller, ved at have et spillemæssigt overskud der tager presset fra medspillerne (Lucas).

edit: QFT hovedet
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 28. mar 2021, 00:18

Buzz Killington skrev:
28. mar 2021, 00:02
Legum Magister skrev:
27. mar 2021, 23:11
Ibiza Polar skrev:
Legum Magister skrev:
R Rosenberg skrev:

Jeg kan ikke få øje på evidens for at det fede er tilfældet. Jeg ser masser af spillere der er villige til at løbe og kæmpe for sagen. Jeg ser nærmere nogle spillere med et mentalt underskud. Dvs. rådvilde spillere med gode tekniske færdigheder, som alligevel ikke formår at ramme en medspiller på 10 meters afstand, eller spillere der tager mange helt forkerte løb i kampene. Og den slags løser man altså bare ikke ved at tale alvorord til spillerne. Den slags løser man ved som træner at have et tydeligt koncept der virker, og ved at kommunikere det med stor tydelighed. Og ud fra den sidste ufede del af dit indlæg tænker jeg vi er enige om løsningen. Det handler først og fremmes om trænere med et tydeligt og brugbart koncept som kan kommunikere det ud til spillerne, men derudover om at have spillere der i kampens hede kan gå forrest. Enten ved at dirigere spillerne rundt på banen (Hilje), eller, ved at have et spillemæssigt overskud der tager presset fra medspillerne (Lucas).

edit: QFT hovedet
Ja, i forlængelse af det: På det her niveau drejer det sig altså om andet end at kæmpe til døden og alt det der. Grundlæggende ting som kondition, styrke og udholdenhed er jo på plads. Ellers spillede de ikke professionelt i den bedste række i landet.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 09:06

Klaus skrev:
27. mar 2021, 22:04
Jeg tænker heller ikke en fyring af Cifuentes er løsningen. Men der mangler altså et eller andet i vores setup. Nu har jeg ifølge Julegranen i mindst 27 forskellige tråde brokket mig over vi gik bort fra 3 centerforsvarere og højt pres, så det undlader jeg. Til gengæld tillader jeg mig at hive en anden tidligere brugt kanin op. Hvad med at give Kuhn et tilbud han ikke kan sige nej til som assistenttræner? Måske det kunne være den manglende brik? :innocent:
Hej Klaus,

Er ret sikker på at det var 32 eller 37 - lad nu det ligge :thumbsup:

Lad os lige se hvad der sker til sommer. Vi ved at Feher nok ryger, og der kommer en ny assistent ind uanset hvad. Jeg kan ikke forestille mig at man fortsætter med Feher.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 09:24

Hovedet skrev:
28. mar 2021, 00:18
Ja, i forlængelse af det: På det her niveau drejer det sig altså om andet end at kæmpe til døden og alt det der. Grundlæggende ting som kondition, styrke og udholdenhed er jo på plads. Ellers spillede de ikke professionelt i den bedste række i landet.
Du har dog ret i, at det er et generelt problem der også var der under tidligere trænere. Hvordan kan vi f.eks. gå igennem et nedrykningsspil uden på nogen måde at være tæt på at vinde mere end én kamp overbevisende? Hvorfor kommer spillerne ikke ud, og vil bevise sig?
Jeg kan forstå at Buzz forsøger at isolere det, men Friis havde jo samme problem. Trænere før ham havde samme problem. De her lange udfald, hvor den spille- og holdmæssige præstation over flere kampe ikke kan siges at være i orden.

Så jeg hælder også til at tro, at der er noget med mentaliteten generelt. Vi ved så, at der har været udprægede problemer med træningskulturen i nogle år - primært begrundet i at vi konsekvent fik for mange unge spillere op på én gang. Det samme kostede også et par assistenttrænere kort efter Inge var kommet til.

Cifuentes har et ekstremt tydeligt udtryk, se f.eks. hans oplæg på youtube omkring spillestilen, hvor han gennemgår alt fra træningsøvelser der fremmer den, til spillemønstre, reaktioner osv.
Men ligesom under tidligere trænere så tager det tid før det viser sig. Desuden så har han ikke haft den her lange opstart, hvor man har kunnet arbejde intensivt med det.

Jeg tror stadig på Cifuentes, men jeg kan ikke lade være med også at se det som et generelt problem, at vi tilsyneladende har så svært ved at spille med på det niveau hvor vi gerne vil være med. At man tilsyneladende i truppen ikke evner at vinde flere kampe i træk.
Jeg kan ikke lade være med at se det som en art mental blokering. Det er en hurdle vi skal over, også for at spillerne får selvtillid.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 28. mar 2021, 10:07

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 09:24
Hovedet skrev:
Du har dog ret i, at det er et generelt problem der også var der under tidligere trænere. Hvordan kan vi f.eks. gå igennem et nedrykningsspil uden på nogen måde at være tæt på at vinde mere end én kamp overbevisende? Hvorfor kommer spillerne ikke ud, og vil bevise sig?
Jeg kan forstå at Buzz forsøger at isolere det, men Friis havde jo samme problem. Trænere før ham havde samme problem. De her lange udfald, hvor den spille- og holdmæssige præstation over flere kampe ikke kan siges at være i orden.

Så jeg hælder også til at tro, at der er noget med mentaliteten generelt. Vi ved så, at der har været udprægede problemer med træningskulturen i nogle år - primært begrundet i at vi konsekvent fik for mange unge spillere op på én gang. Det samme kostede også et par assistenttrænere kort efter Inge var kommet til.

Cifuentes har et ekstremt tydeligt udtryk, se f.eks. hans oplæg på youtube omkring spillestilen, hvor han gennemgår alt fra træningsøvelser der fremmer den, til spillemønstre, reaktioner osv.
Men ligesom under tidligere trænere så tager det tid før det viser sig. Desuden så har han ikke haft den her lange opstart, hvor man har kunnet arbejde intensivt med det.

Jeg tror stadig på Cifuentes, men jeg kan ikke lade være med også at se det som et generelt problem, at vi tilsyneladende har så svært ved at spille med på det niveau hvor vi gerne vil være med. At man tilsyneladende i truppen ikke evner at vinde flere kampe i træk.
Jeg kan ikke lade være med at se det som en art mental blokering. Det er en hurdle vi skal over, også for at spillerne får selvtillid.
Jeg er ret enig. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på de perioder, hvor holdet har peaket (2008 og 2014 senest), hvor jeg tror, at vi havde et trænerteam, der netop evnede den del, og kunne få det maksimale ud af hver enkelt spiller og af holdet som en enhed. Og skabte en selvtillid. Især 2014-holdet var ikke bedre end nuværende spiller for spiller, men der var også bare nogle typer med en anden mentalitet.
Søndergaard kunne ikke, Wieghorst kunne ikke, Friis kunne ikke. Om Cifuentes kan, må tiden vise.
Ædruelighedens stemme

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 10:31

R Rosenberg skrev:
28. mar 2021, 10:07
Og jeg kan ikke lade være med at tænke på de perioder, hvor holdet har peaket (2008 og 2014 senest), hvor jeg tror, at vi havde et trænerteam, der netop evnede den del, og kunne få det maksimale ud af hver enkelt spiller og af holdet som en enhed.
For begge trænere gjaldt det dog, at det tog tid før de nåede dertil. Begge havde store problemer med at frembringe en klart defineret spillestil inden da, specielt Kent. Hamrén var i store problemer i sin 2. sæson.
Hamrén havde lidt bedre meritter med Cifuentes med to pokaltitler med et stærkt AIK-hold, og derefter have overpræsteret med bundholdet Örgryte, og modsat med Kent Nielsen, der kom til efter at have storfloppet i 2. sæson med Brøndby. Og derudover klaret sig fint i én sæson med et bundhold, nøjagtig som Cifuentes.
Inden Kent Nielsen tiltrådte i Brøndby, så stod han altså i samme sæson med 2 sejre i 17 kampe for Horsens. Sæsonen forinden havde Horsens overrasket, men sæsonen forinden den var Kent tæt på at blive fyret.
I Brøndby klarede Kent sig forrygende i 1. sæson. I 2 sæson blev han fyret efter 8 kampe uden sejr i træk, heraf 6 nederlag, hvoraf man i 3 af dem lukkede 3, 4, og 4 mål ind på hjemmebane til midter- og bundhold.

Cifuentes følger altså en succesformel vi har fulgt før - at tage trænere, der har overpræsteret som bundholdstrænere.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 28. mar 2021, 11:27

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 09:24
Hovedet skrev:

Julgranen jeg er enig i det du skriver - jeg har dog et Aber Dabei.....
OG vi er i personlige holdninger nu. Min holdning er uden tvivl at han har fejlet ift. Top 6. Han har ikke rettet ind med rettidigt omhu ift. at se på hvilke spillere der er til rådighed og hvad de spillere magter både spillemæssigt og mentalt. Og så har der helt klart manglet en Leder med stort L på banen. Når hiljemark ikke er på banen har vi ikke en naturlig leder der guider de andre.
Cifuentes er kommet med en stålfast tror på eget koncept der er kørt ned over hovederne på folk ude at tage hensyn til resultater og point. Og det er en stor fejl på kort bane.
Og når man så har så elendige resultater sker der det at truppen mister troen og så kan det ende med at gå ud over projektet på lang bane.
Jeg køber slet ikke den præmis som nogle herind har med at træningskampe er ligegyldige. De er ligegyldige fordi der ikke er point på spil, og fordi man kan teste ting af. Men for moral og den enkelte spillers selvtillid er de alt andet end ligegyldige. Man tager succes og fiasko med sig videre her i livet.
Jeg har stadig til gode at se hvad linjen med Cifuentes er på banen. Jeg hører ham i teorien og det lyder ultra spændende og mega seriøst. kan jeg ikke sætte en finger på. JEg ser det bare ikke, som i slet ikke. Og det giver mig grund til frygt.
Og jeg tror faktisk de næste 3-4 kampe afgører hans fremtid.
Hvis han taber 3-4 kampe nu og bundholdende får point. så har vi et nedrykningsspøgelse og så har man kun 1 mulighed. Det er at fyre ham. Man har ikke råd til andet.
MEN jeg håber 100% han får vendt skuden, for hvis hans træninger og teorier holder vand OG vi får de rette spillere til det (hvilket INGE desværre ikke har formået endnu - men som der er et sommervindue til både oprydning og indkøb), ja så kan det blive spændende. MEN vi godt nok på alle parametre bagud på point lige nu. og vi kan ikke kun kigge i statistikker. Afgørelsens time for Cifuentes den falder snart og de næste 10 kampe er han på ingen måde fredet i. Stik modsat. Det værste der kunne ske for Cifuentes var at han IKKE kom i top 6. For der var han fredet. NU er han presset.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 11:38

baresi skrev:
28. mar 2021, 11:27
OG vi er i personlige holdninger nu. Min holdning er uden tvivl at han har fejlet ift. Top 6. Han har ikke rettet ind med rettidigt omhu ift. at se på hvilke spillere der er til rådighed og hvad de spillere magter både spillemæssigt og mentalt. Og så har der helt klart manglet en Leder med stort L på banen. Når hiljemark ikke er på banen har vi ikke en naturlig leder der guider de andre.
Cifuentes er kommet med en stålfast tror på eget koncept der er kørt ned over hovederne på folk ude at tage hensyn til resultater og point. Og det er en stor fejl på kort bane.
Og når man så har så elendige resultater sker der det at truppen mister troen og så kan det ende med at gå ud over projektet på lang bane.
Jeg køber slet ikke den præmis som nogle herind har med at træningskampe er ligegyldige. De er ligegyldige fordi der ikke er point på spil, og fordi man kan teste ting af. Men for moral og den enkelte spillers selvtillid er de alt andet end ligegyldige. Man tager succes og fiasko med sig videre her i livet.
Jeg har stadig til gode at se hvad linjen med Cifuentes er på banen. Jeg hører ham i teorien og det lyder ultra spændende og mega seriøst. kan jeg ikke sætte en finger på. JEg ser det bare ikke, som i slet ikke. Og det giver mig grund til frygt.
Det nærmer sig hysteri, når man vil fyre endnu en træner. Og så skal man lige huske på, at vi én gang har været igennem en grundig scoutingproces. En eventuel ny træner vil altså være omfattet af overhovedet ikke at have været i betragtning til den oprindelige stilling.
Vi ved at Jens Gustafsson IKKE bliver et emne igen.

En træner skal selvfølgelig ikke gå ind og fortsætte 1:1 med en helt anden træners koncept, der i øvrigt ikke følger spillestilen i ungdomsrækkerne.
Han skal køre sit eget ind, ligeså stille og roligt, for det er det han er blevet ansat til. Uanset hvad fans mener. Hvis AaB fra bestyrelseshold mente at 3-5-2 var en gangbar opstilling i det lange løb, så havde vi gået efter at ansætte en træner der var 3-5-2-mand. Det har vi IKKE. Det er hverken Gustafsson eller Cifuentes.
Som jeg tidl. har dokumenteret, så efterlod Jacob Friis' 3-5-2 ikke et nævneværdigt positivt aftryk på chanceskabelse. Vi havde stadig et markant efterslæb ifht. de bedste hold.

Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste spillere ser træningskampe som ligegyldige, da de er et resultat af eksperimenter, som sjældent bliver til noget i kampe - f.eks. brug af spillere på totalt uvante pladser, eksperimenterende taktiske greb og opstillinger som ikke bruges andet sted end træningskampe, eller reservekampe.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 28. mar 2021, 11:53

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 11:38
baresi skrev:
Det nærmer sig hysteri, når man vil fyre endnu en træner. Og så skal man lige huske på, at vi én gang har været igennem en grundig scoutingproces. En eventuel ny træner vil altså være omfattet af overhovedet ikke at have været i betragtning til den oprindelige stilling.

En træner skal selvfølgelig ikke gå ind og fortsætte 1:1 med en helt anden træners koncept, der i øvrigt ikke følger spillestilen i ungdomsrækkerne.
Han skal køre sit eget ind, ligeså stille og roligt, for det er det han er blevet ansat til. Uanset hvad fans mener. Hvis AaB fra bestyrelseshold mente at 3-5-2 var en gangbar opstilling i det lange løb, så havde vi gået efter at ansætte en træner der var 3-5-2-mand. Det har vi IKKE. Det er hverken Gustafsson eller Cifuentes.
Som jeg tidl. har dokumenteret, så efterlod Jacob Friis' 3-5-2 ikke et nævneværdigt positivt aftryk på chanceskabelse. Vi havde stadig et markant efterslæb ifht. de bedste hold.

Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste spillere ser træningskampe som ligegyldige, da de er et resultat af eksperimenter, som sjældent bliver til noget i kampe - f.eks. brug af spillere på totalt uvante pladser, eksperimenterende taktiske greb og opstillinger som ikke bruges andet sted end træningskampe, eller reservekampe.
som jeg skriver - så er jeg faktisk enig med dig i mange af tingene. Problemet lige nu er at Cifuentes pga. nedrykning ikke får ro - det gør han kun hvis han lykkes så lad os sige i de 5 første kampe og som MIN. holder luft til nedrykningsstregen. Min pointe kører mere strategisk end på Cifuentes. Hvis han ikke holder luft, så kender vi godt mekaniskerne, og så ryger han - det er jeg slet ikke i tvivl om.
Jeg er lidt ligeglad med om det er den ene eller anden formation - jeg har altid troet på at man skal spille med den formation man har spillere til, som så kan yde den form for stil man også helst ser. Og der har Cifuentes stadig en del til gode ift. at implementere hans 4-2-3-1 og så finde de rette folk til de rigtige pladser. Men som udgangspunkt ser jeg også helst 4 nede bagi, hvis begge backs er dygtige til at komme i overlap, og der har vores højre side "lidt" udfordringer med kvalitet.
+ der er spillere der falder helt igennem som f.eks. en Pedro. der faktisk burde være toneangivende. Sådanne ting kan man ikke kun laste personen for men også taktikken. Desuden har Pedro heller ikke haft en fast god sidemakker på nær når Hilje er klar.
men hvis Cifuentes point mæssigt kommer i problemer så er det ikke hysteri - så er det strategisk, at AaBs røv skal reddes. Sådan fungerer virkelighen jo også og specielt i sportens verden. Han har jo heller ikke Al tid til rådighed før man skal kunne se forbedringer. Og med al respekt - vi halter efter pt.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 12:05

baresi skrev:
28. mar 2021, 11:53
men hvis Cifuentes point mæssigt kommer i problemer så er det ikke hysteri - så er det strategisk, at AaBs røv skal reddes. Sådan fungerer virkelighen jo også og specielt i sportens verden. Han har jo heller ikke Al tid til rådighed før man skal kunne se forbedringer. Og med al respekt - vi halter efter pt.
Strategisk er det en falliterklæring, hvis AaB lander på 4 trænere på én sæson, og bestyrelsen har slået ind på en ny kurs, som man så ikke tør følge til dørs.
Såvidt jeg kunne se, fik både Friis, Wieghorst og Kent Nielsen lang snor, trods at de havde lignende dårlige resultatstimer. Derfor er jeg uenig med dig. Cifuentes skal som minimum have en hel opstart, til at fintunet spillerne.
Vi kan ikke blive ved med at famle i mørket. Enten giver man Cifuentes mere tid, eller også efterlader AaB's bestyrelse sig selv midt i skudlinjen, og vi vil for alvor lande i en krise. Bestyrelsen, og dermed også klubbens ejere samt Lynge, har valgt at satse på Cifuentes, efter en grundig proces.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 28. mar 2021, 12:13

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 12:05
baresi skrev:
28. mar 2021, 11:53
Strategisk er det en falliterklæring, hvis AaB lander på 4 trænere på én sæson, og bestyrelsen har slået ind på en ny kurs, som man så ikke tør følge til dørs.
Såvidt jeg kunne se, fik både Friis, Wieghorst og Kent Nielsen lang snor, trods at de havde lignende dårlige resultatstimer. Derfor er jeg uenig med dig. Cifuentes skal som minimum have en hel opstart, til at fintunet spillerne.
Vi kan ikke blive ved med at famle i mørket. Enten giver man Cifuentes mere tid, eller også efterlader AaB's bestyrelse sig selv midt i skudlinjen.
I både tilfældet Friis og Wieghorst ville jeg ønske at bestyrelsen var trådt ind meget tidligere end tilfældet var. Problemet er ikke at folk som Friis eller Wieghorst fik for lang snor, omend Friis gik selv. Problemet var at de fik jobbet i første omgang, og dernæst var det et problem at de havde så lang snor som tilfældet var.

Og så synes jeg ikke det giver mening at snakke om 3-4 trænere på en sæson. Feher var en midlertidig løsning efter at Friis måtte stoppe med kort varsel. Vi har haft to cheftrænere i denne sæson; Friis og Cifuentes. Feher har ikke fået jobbet og derefter blevet fyret for dårlige resultater.

Og så håber jeg at vi næste gang sigter højere end norsk bundfodbold, uanset at vi har haft held med Kent og Hamren. Klubberne 12-16 i den norske liga er som niveauet lige under de tre stærkeste hold i 1. division, men der henter vi sjovt nok ikke det meste af vores sportslige stab.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 28. mar 2021, 12:17

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 11:38
baresi skrev:

Selvfølgelig er træningskampe ikke ligegyldige når man forsøger at implementere en ny træners spillestil. Det er netop der man risikofrit kan arbejde med tingene. Så det er da ikke ligegyldigt at det slet ikke har fungeret for os i træningskampene, og det samme resultat har vi jo så sjovt nok også set ført videre i superligaen. Den bekymring folk havde over hvordan vi sejlede rundt i træningskampene i vinters, har jo vist sig at være helt reelle.

Jeg er enig i at det er for tidligt at kaste Cifuentes under bussen. Men jeg må bare sige, at jeg i min tid som AaB fa ikke kan huske mange perioder, hvor jeg har set et hold hænge så lidt sammen, som jeg synes det gør lige nu. Der er nød til snart at ske tydelige forbedringer hvis man skal bevare den mindste tro på projektet. Det er ikke Cifuentes eller Inges ansvar alene at vi er hvor vi er, men det er deres ansvar at få det trukket i den rigtige retning. Sker der ikke snart en forbedring, vil der skulle træffes svære valg.

For Inges vedkommende bliver sommervinduet enormt vigtigt. Den oprydning han har haft gang i er ikke meget værd, når de nye breddespillere der hentes ind ikke er bedre. Granli er det værste eksempel, for han leverede et halvlunkent forår, og alligevel blev han signet permanent. Nu er han bænket til fordel for Ross. Alligevel henter vi Hagelskjær ind, som godt nok også skal overraske stort, for at det giver mening. Næh, nu skal vi have lukket de store huller der er i vores start 11'er - en målfarlig angriber og en kompetent højreback er et minimumskrav.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Besvar