Omvendt skal vi vel knytte vores strategi op på, at vi har en hel landsdel at fiske sponsorer i. Så er jeg med på at "Birkelse Autoværksed" nok støtter Jammerbugt, men der må være et større kommericielt potentiale i at være hele landsdelens hold. Derudover er det jo positivt, at vi kan f.eks. en spiller som Netcompany ind i i folden.Kempes skrev: ↑2. sep 2021, 09:52Denne diskussion hører nok mest til i økonomitråden, men synes alle tal vedr. AaB vidner om at vores klub er stagneret økonomisk. Nok også i forhold til de flestes andre danske top 16 klubber. Hvilket nok også hænger sammen med de sportslige resultater.Eksil skrev: ↑2. sep 2021, 08:47Nej, men det hjælper dog en del. FCN og Herning har formået at bryde det, men AGF og Brøndby viser at lige meget hvor ofte man dummer sig kan man komme tilbage, hvis man er en traditionsklub med et stor opland. Jeg vil argumentere for, at AGF formåede at undertrykke deres eget sponsorpotentiale i årevis, for hvem vil associeres med et galehus, og nu bare nærmer sig deres niveau. Reelt set kunne de nok få mere ud af det, hvis de var en succes nogle år i streg.Gnu skrev: ↑2. sep 2021, 08:31Aarhus har jo alle dage været større end Aalborg, men det er først inden for de sidste par år, at AGF er løbet fra AaB på sponsorsiden. Så det er bestemt ikke en selvfølge at sponsorkronerne følger byens størrelse.Eksil skrev: ↑2. sep 2021, 08:19Måske skal man huske at Århus by er mere end dobbelt så stor som Aalborg, samt der i mindre grad er konkurrence fra ishockey og håndbold. Synes ikke det er så overraskende, at der ikke er flere sponsor- og entrekroner der. Det mest imponerende er vel at de aldrig rigtigt lykkedes at sætte det sammen kontinuerligt. Efter nogle gode sæsoner truer det med at kollapse for David Nielsen og SIB. Derfor er panikkøb nødvendige.Gnu skrev: ↑1. sep 2021, 23:35Men det siger bare en hel del om klubbernes økonomiske muskler, når AGF kan lægge 15 mio for Andersson, hvor de formentlig ikke får pengene hjem i videresalg, i samme vindue som de henter Kahl for 11 mio og Kurminowski for 7,5 mio samt Jesper Hansen for noget mindre og har lejet Bundu. Her kan AaB jo bare slet ikke være med.
I årsberetningen fra 2001, står at sponsorindtægterne var 23,3 mio. kr. - I nutidspenge svarer det til cirka 31 mio.kr. I seneste årsberetning står at nettoomsætningen for sponsorater var 27.7 mio i 2019 (pga. Corona var den kun 11,3 i 2020).
For 20 år siden var AaB vel økonomisk næsten på niveau med FCK og Brøndby. I dag er vi vel overhalet af FCM, FCN og OB. Desuden har jeg mine tvivl om AaB har råd til spillere som Randers også er interesserede i, da det ser ud til at pengene sidder løsere i Kronjylland.
Desværre er jeg overbevist om at mulighederne for at vækste på sponsorsiden påvirkes af, at Aalborg har et af verdens bedste håndboldhold, hvis kampe vel vises på tv med væsentligt flere seere end til AaBs kampe (gud bedre det)
Det viser vel i øvrigt meget godt, hvad for en type klub AaB er, at man ikke har været bedre til at udvikle det komericielle omkring klubben i alle de år. Først havde vi Søndergaard æraen, hvor det var noget med engangsindtægter på bygninger og så var man på røven og det handlede om at stoppe hullet i nogle år, men man burde have været i gang her i kølvandet af The Double.